6 συμβουλές για να πάρεις τη μέγιστη αυτονομία από το ηλεκτρικό σου όχημα

Καλοβλέπεις το ενδεχόμενο να αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά σε προβληματίζει η αυτονομία; Δες πως μπορείς να πάρεις τη μέγιστη τιμή της.

Βρίσκεσαι σε φάση αγοράς καινούργιου αυτοκινήτου, καλοβλέπεις το ενδεχόμενο να κάνεις την προσωπική σου υπέρβαση επιλέγοντας ηλεκτρικό, αλλά διατηρείς και κάποιες επιφυλάξεις;

Μην ανησυχείς, η περίπτωσή σου είναι μάλλον συνηθισμένη. Η αλήθεια είναι πως ελάχιστοι απ' όσους αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι απόλυτα σίγουροι πως έκαναν τη σωστή επιλογή. Ο προφανής λόγος, σχετίζεται με την αυτονομία των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων και το ζήτημα της φόρτισής τους.

Δεν θα σου πούμε πως κακώς προβληματίζεσαι γι' αυτά, εκείνο που θα σου πούμε όμως, είναι πως η κατάσταση ίσως τελικά δεν είναι τόσο δύσκολη όσο πιθανώς φαντάζεσαι. Αρκεί βέβαια να λάβεις υπόψη σου κάποιες παραμέτρους, που θα σε βοηθήσουν να πάρεις το μέγιστο από το μελλοντικό -ηλεκτρικό- σου αυτοκίνητο.

1. Επίλεξε με κριτήριο τη χρήση, όχι το μέγεθος της μπαταρίας

Αρχικά, θα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν συμπεριφέρονται όπως εκείνα με θερμικούς κινητήρες σε ότι αφορά την οικονομία και την αποδοτικότητά τους. Αυτό σημαίνει πως χρειάζονται διαφορετική μεταχείριση από πλευράς οδηγού. Και πως το μέγεθος της μπαταρίας δεν είναι το Α και το Ω.

Ένα αυτοκίνητο με μεγάλη μπαταρία και θεωρητικά μεγάλη αυτονομία, δεν είναι απαραίτητα και το πιο αποδοτικό. Σίγουρα η μεγαλύτερη αυτονομία ακούγεται αρκετά βολική, όμως το σωστό είναι να επιλέξεις αυτοκίνητο βάσει της χρήσης που θα κάνεις.

Αν για παράδειγμα μετακινείσαι συνήθως μόνος σου εντός πόλης, δεν χρειάζεσαι ένα Audi Q8 e-tron. Επίσης, θα πρέπει να θυμάσαι πως ο αριθμός που συνοδεύει τη χωρητικότητα μιας μπαταρίας, είναι στην ουσία το αντίστοιχο της χωρητικότητας του ρεζερβουάρ καυσίμου.

Εκείνο που -πρέπει να- σε ενδιαφέρει περισσότερο, είναι η κατανάλωση. Ή αλλιώς, πόσα χιλιόμετρα μπορείς να διανύσεις ανά kWh. Αυτή η τιμή είναι που σου δείχνει το πόσο οικονομικά κινείται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Οτιδήποτε προσεγγίζει τα 6 km είναι αρκετά καλό, ενώ αν τα ξεπερνά είναι εξαιρετικό.

2) Κινήσου ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου και κάνε χρήση της ανάκτησης ενέργειας

"Διάβασε” τις συνθήκες που επικρατούν στο δρόμο που κινείσαι και οδήγησε ανάλογα. Σε κάθε τύπο οχήματος είναι σημαντικό, αλλά σε ένα ηλεκτρικό ακόμη περισσότερο. Πώς μεταφράζεται αυτό; Προσπάθησε να κινείσαι με την κεκτημένη ταχύτητα, χωρίς να πατάς πολύ συχνά το γκάζι.

Όπως ίσως φαντάζεσαι, η επιτάχυνση είναι το πιο ενεργοβόρο κομμάτι της οδήγησης, οπότε αν καταφέρνεις να κινείσαι χωρίς να το χρησιμοποιείς συνεχώς και πατώντας που και που ελαφριά το φρένο, θα εκπλαγείς με το πόσο πιο μακριά θα φτάσεις αν κινείσαι π.χ. με 10-15 km/h χαμηλότερη ταχύτητα.

Επίσης, καλό είναι να εξοικειωθείς με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας που διαθέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα περισσότερα από αυτά, διαθέτουν κάποια μορφή της, από light έως έντονη (αυτό που ονομάζουν one pedal drive).

Στην αρχή θα σε ξενίσει, αν όμως το συνηθήσεις θα μπορείς να οδηγείς μόνο με το γκάζι, ανακτώντας μέρος της ενέργειας. Μην περιμένεις να γεμίσει η μπαταρία, όμως κάνει αρκετά καλή δουλειά. Μόνο να έχεις κατά νου πως αυτά ισχύουν για την κίνηση στην πόλη. Στον αυτοκινητόδρομο προτίμησε το cruise control.

3) Μάθε τα προγράμματα οδήγησης

Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν προγράμματα οδήγησης για να επιλέξεις και αξίζει να γνωρίζεις πως λειτουργούν. Συνήθως υπάρχουν επιλογές όπως Normal, Sport και Eco. Το Normal είναι η συνήθης προεπιλεγμένη ρύθμιση, το Sport βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού, δίνει στη διάθεσή σου όλη την ισχύ και μερικές φορές βαραίνει το τιμόνι.

Η λειτουργία Eco ή Range, συχνά μειώνει τα πάντα για μέγιστη αυτονομία, οπότε ο κλιματισμός μπορεί να είναι περιορισμένος και το γκάζι θα μοιάζει σαν να μην ακολουθεί ακριβώς τις εντολές σου. Η ουσία όμως είναι πως σε ένα ταξίδι, η λειτουργία Eco μπορεί να προσθέσει επιπλέον 15-25 km αυτονομίας, τα οποία μπορεί να μην κάνουν, αλλά μπορεί και να κάνουν διαφορά.

4) Διαμόρφωσε από πριν το περιβάλλον του αυτοκινήτου σου

Αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σου δίνουν τη δυνατότητα να ενεργοποιήσεις τον κλιματισμό εξ αποστάσεως, κάτι ιδιαίτερα βολικό κατά την περίοδο του χειμώνα. Αν γνωρίζεις εκ των προτέρων τι ώρα θα φύγεις, μπορείς να ρυθμίσεις τον κλιματισμό για να θερμάνεις την καμπίνα, χρησιμοποιώντας μάλιστα την ενέργεια του δικτύου και όχι της μπαταρίας, εφόσον το αυτοκίνητο βρίσκεται συνδεδεμένο. Συνήθως αυτό είναι κάτι που μπορείς να κάνεις μέσω του smartphone σου.

Στην ίδια λογική, αν το αυτοκίνητό σου είναι εξοπλισμένο με θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσεις αυτά για να ζεστάνεις το σώμα σου, παρά να θερμάνεις ολόκληρη την καμπίνα για να είσαι με t-shirt.

Το τελευταίο συνεπάγεται μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας, καθώς σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που μπορούν να θερμάνουν την καμπίνα με την θερμότητα που παράγεται από τη λειτουργία του κινητήρα, στα ηλεκτρικά η θέρμανση προέρχεται από την μπαταρία. Άρα μειώνει την αυτονομία, σωστά;

5) Έλεγξε την πίεση των ελαστικών και απόφυγε το υπερβολικό βάρος

Η καλή κατάσταση των ελαστικών και οι κατάλληλες πιέσεις είναι μεγάλη υπόθεση όταν θέλεις να αξιοποιήσεις στο έπακρο το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο.

Οι εταιρείες ελαστικών υπολογίζουν ότι το 4-11% της κατανάλωσης καυσίμου, μπορεί να οφείλεται στην αντίσταση κύλισης του ελαστικού, ενώ μια μείωση της αντίστασης κύλισης κατά 10%, ισοδυναμεί με βελτίωση της οικονομίας καυσίμου κατά 1%. Ελέγξε λοιπόν τις πιέσεις των ελαστικών συχνότερα από μία φορά το μήνα.

Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα έρχονται με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, αλλά αξίζει να ρίξεις μια ματιά - τα ελαστικά βαθμολογούνται από το "Α" (το πιο αποδοτικό) μέχρι το "Ε" (το πιο ανθεκτικό, αλλά και το λιγότερο ευνοϊκό για την αυτονομία). Αν πρέπει να τα αντικαταστήσεις, προτίμησε ένα ελαστικό με αξιοπρεπή βαθμολογία.

Στην ίδια λογική, προσπάθησε να μην μεταφέρεις περιττά πράγματα στο αυτοκίνητο. Αν το αυτοκίνητο είναι βαρύτερο, καταναλώνει περισσότερη ενέργεια όταν κινείται. Γι' αυτό θυμήσου να αποσυναρμολογείς τη σχάρα οροφής και τα roofboxes όταν δεν τα χρησιμοποιείς, γιατί μπορούν να αυξήσουν την αεροδυναμική αντίσταση κατά 15-40%. Αξίζει λοιπόν να το κάνεις, ακόμη και αν είναι ταλαιπωρία.

6) Στο ταξίδι απόφυγε όσο μπορείς τις εθνικές οδούς

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διανύουν πολλά χιλιόμετρα ταξιδεύοντας, συνηθίζουν να προγραμματίζουν το πού θα μπορούσαν να φορτίσουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Καλό είναι όμως να θυμάσαι, πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αγαπούν ιδιαίτερα τη σταθερή ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο, όταν πρόκειται για μέγιστη αυτονομία. Μερικές φορές, αν επιλέξεις την "ταχύτερη διαδρομή" στην πλοήγηση, θα σου προταθεί να ακολουθήσεις μια μεγαλύτερη αλλά ταχύτερη διαδρομή που θα μειώσει την αυτονομία, με οριακό κέρδος.

Έτσι, ένας μικρός σχεδιασμός της διαδρομής μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη διατήρηση της αυτονομίας και μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ του να σταματήσεις για μια γρήγορη φόρτιση ή να μην σταματήσεις καθόλου. Η γνώση του τι μπορεί πραγματικά να κάνει το αυτοκίνητό σου, βοηθά πάντοτε.

Οι τιμές WLTP που αναφέρουν οι κατασκευαστές είναι εγκεκριμένα ψέματα και το χειμώνα, θα πρέπει να γνωρίζεις πως η αυτονομία μειώνεται. Δεν είναι πρόβλημα, αλλά το να γνωρίζεις πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις ανάλογα με τις συνθήκες, συμβάλλει στη μείωση του range anxiety.