Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες κυκλοφορούν σήμερα πρωτότυπα που προορίζονται για αυτόνομη μετακίνηση και οι καμπίνες τους είναι όσο φουτουριστικές περιμένεις. Σε αρκετά το τιμόνι απουσιάζει ή διπλώνει, υπάρχουν παντού μεγάλες οθόνες αφής κ.ο.κ.
Είναι πια αναμενόμενα χαρακτηριστικά για αυτόνομα οχήματα στις αρχές του 21ου αιώνα. Αλλά πριν από 36 χρόνια, στο απόγειο των υπέροχα παράξενων σχεδιαστικών ασκήσεων της δεκαετίας του 1980, η Italdesign τα πήγε περίφημα στο πρωτότυπο Oldsmobile Incas -που μοιάζει λίγο με τον Ιππότη της Ασφάλτου.
Το τιμόνι που σήμερα βλέπουμε σε Tesla και Lexus
Το μόνο χειριστήριο που δεν έχει τοποθετηθεί στο τιμόνι είναι το φλας, ο λιτός μοχλός που προεξέχει από την αριστερή πλευρά της κολόνας. Κυριολεκτικά όλα τα υπόλοιπα στο εσωτερικό είναι ένα κουμπί στο τιμόνι: τα χειριστήρια κλιματισμού, φώτων, ήχου, cruise control και αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Πόσο ρεαλιστική είναι αυτή η προσέγγιση; Αν είσαι λίγο παρατηρητικός όχι και πολύ καθώς λείπει από αυτή τη διάταξη κάτι πολύ σημαντικό: οι αεραγωγοί. Και είναι αμφίβολο πόσο μπορεί να αντέξει ένας άνθρωπος μέσα σε ένα αυτοκίνητο θερμοκήπιο.
Κάπως έτσι βγαίνει το συμπέρασμα ότι το Incas ποτέ δεν ήταν για παραγωγή. Δες πόσες ανοιχτές επιφάνειες έχει. Η οθόνη του ταμπλό είναι αμιγώς ψηφιακή -αν εξαιρέσεις το αναλογικό ταχύμετρο και στροφόμετρο- και γνήσιο παιδί της scifi εποχής του 1980.
Η Italdesign και ο turbo κινητήρας
Το αμάξωμα του Oldsmobile Incas κατασκευάστηκε από την Italdesign. Παρά το πόσο εντυπωσιακό μπορεί να είναι το concept, υπάρχουν πολύ λίγες πληροφορίες για αυτό. Πολλοί αναφέρουν ότι το Incas διέθετε έναν "τετρακύλινδρο turbo" κινητήρα, αλλά το πιθανότερο είναι ότι ήταν εξοπλισμένο με μια υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του κινητήρα "Quad 4" της Oldsmobile (πίσω, φυσικά). Λέγεται ότι απέδιδε 230 ίππους που πήγαιναν και στους τέσσερις τροχούς.
Οι πίσω πόρτες άνοιγαν όπως αυτές του Tesla Model X (ή του DeLorean DMC-12 για τους μεγαλύτερους), αλλά οι μπροστινές ήταν ακόμα πιο ριζοσπαστικές. Ολόκληρο το μπροστινό παρμπρίζ και οι πόρτες περιστρέφονταν προς τα πάνω για να επιτρέπουν την είσοδο του οδηγού και του συνοδηγού. Μάλλον το μοναδικό πρωτότυπο που διαθέτει κάτι τέτοιο είναι το Lancia Stratos Zero.
Η Oldsmobile δεν προχώρησε ποτέ στην παραγωγή του Incas. Κατασκεύασαν επίσης πολλά ενδιαφέροντα πρωτότυπα, αλλά κανένα από αυτά δεν είδε πώς είναι η γραμμή παραγωγής πριν η Oldsmobile κλείσει το 2004. Η GM δεν φαίνεται να επιθυμεί την αναβίωση της μάρκας. Τι να κάνουμε, τουλάχιστον μας άφησε κληρονομιά τα ξεχωριστά τιμόνια.