Το Volkswagen Golf έχει γενέθλια. Ένα από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα που υπάρχουν ξεκίνησε την θρυλική του πορεία το 1974 και πλέον είναι 50 χρόνια στην παραγωγή. Και με κάθε γενιά, το μικρό / μικρομεσαίο αυτοκίνητο έφερε επανάσταση και εκδημοκρατισμό στον κόσμο της αυτοκίνησης.
(Να τονίσουμε ότι το αφιέρωμα είναι σε συνέχειες με ένα κοινό εισαγωγικό κείμενο-δείτε εδώ την πρώτη γενιά, εδώ την δεύτερη γενιά και εδώ την τρίτη γενιά).
Είχε βαρύ φορτίο και ένα απίστευτο best seller πίσω του. Αυτό το αυτοκίνητο όμως δεν ήταν πλέον αερόψυκτο και δεν ήταν πλέον μπόξερ. Μια νέα εποχή ξεκίνησε με το πρώτο Golf. Και η τεχνική αλλαγή συνοδεύτηκε και από μια αλλαγή στην οπτική αντίληψη. "Το Golf προσφέρει μέγιστο ωφέλιμο χώρο και ασφάλεια. Είναι ασυμβίβαστα πρακτικό", έτσι το περιέγραφε τότε η εταιρεία.
Και έτσι η χρονιά κατά την οποία η Γερμανία κατέκτησε το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου έγινε η χρονιά για το πιο μαζικό Volkswagen του μέλλοντος. Μόλις δύο χρόνια αργότερα, το πρώτο εκατομμύριο μονάδες είχαν ήδη πωληθεί, ενώ σήμερα έχουν παραδοθεί περισσότερα από 37 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως.
Το Golf θα συνέχιζε και έπρεπε να συνεχίσει την ιστορία της επιτυχίας του. Αλλά το 1974, κανείς δεν ήξερε ότι η επιτυχία του θα ήταν πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του Beetle. Με την πάροδο των ετών, το Golf έγινε σχεδόν ανεπαίσθητα μέρος της κοινωνίας μας, συνώνυμο μιας κατηγορίας οχημάτων, ακόμη και μιας ολόκληρης γενιάς.
Και ο καθένας έχει πιθανότατα τη δική του προσωπική εμπειρία με το Golf: ως αυτοκίνητο της σχολής οδήγησης, ως δικό του καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, με συγγενείς ή φίλους, με δύο ή τέσσερις πόρτες, ως μοντέλο βενζίνης ή ντίζελ, GTI ή "καλάθι με φράουλες". Κάπου πάντα υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει ένα Golf.
Η καρδιά της μάρκας Volkswagen
Ωστόσο, όταν ξεκίνησε η παραγωγή πρώτου Golf στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ πριν από 50 χρόνια -τον Μάρτιο του 1974- αυτή η επιτυχία δεν ήταν καθόλου εγγυημένη. Διότι ως διάδοχος του Volkswagen Beetle, ακολουθούσε τα γιγαντιαία βήματα. Το Beetle, το είδωλο, είχε θέσει τα θεμέλια για την παγκόσμια επιτυχία της Volkswagen. Αλλά και το νέο μοντέλο από το Βόλφσμπουργκ ήταν πολύ δημοφιλές και έγινε γρήγορα μπεστ σέλερ.
Στις επόμενες γενιές μοντέλων, ήταν πάντα το Golf που έκανε δυνατή την προσιτή μετακίνηση για όλους στο υψηλότερο τεχνικό επίπεδο. Ήρθε με τεχνολογία όπως ο ελεγχόμενος καταλυτικός μετατροπέας και τα αποδοτικά συστήματα κίνησης και προσέφερε επιπλέον χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων, οι αερόσακοι ή το πρώτο σύστημα τετρακίνησης στη σειρά προϊόντων. Το μυστικό της επιτυχίας οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι οι σχεδιαστές μετέφεραν το DNA της πρώτης γενιάς στους διαδόχους της, καλλιεργώντας έτσι την κλασική σχεδίαση.
Δημιουργώντας ένα νέο best seller
Οι εργασίες για τον διάδοχο του Volkswagen Beetle είχαν ήδη ξεκινήσει στο Βόλφσμπουργκ στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Δημιουργήθηκαν διάφορα πρωτότυπα οχήματα, μεταξύ των οποίων και το EA 276. Το EA 276 από το 1969 παρουσίαζε ήδη πολλά χαρακτηριστικά του μετέπειτα επιτυχημένου μοντέλου, όπως ο κινητήρας μπροστά και το hatchback σχήμα με τη μεγάλη πόρτα του χώρου αποσκευών.
Αλλά κάτω από το καπό εξακολουθούσε να βρίσκεται ο γνωστός κινητήρας μπόξερ του Beetle με αερόψυξη και η έμφαση δόθηκε στην αξιοπιστία και το χαμηλό κόστος εξέλιξης. Ωστόσο, οι μέρες αυτής της τεχνολογίας έφταναν στο τέλος τους.
Ο σχεδιασμός του EA 276 ήταν πρωτοποριακός, αλλά ένα άλλο πρωτότυπο αναπτύχθηκε περαιτέρω για την παραγωγή. Το νέο μοντέλο σχεδιάστηκε από τον Giorgetto Giugiaro (Italdesign).
VW Golf 4η γενιά 1997-2003
Σήμερα, το Golf IV θεωρείται από τους ειδικούς του σχεδιασμού ως σύμβολο του στυλ και πρωτοποριακό για τη σειρά μοντέλων - αναμφίβολα και επειδή γεφύρωσε το χάσμα με το Golf I του 1974 με όλη τη σαφήνειά του και τη σχεδίαση της κολόνας C που χαρακτήριζε τη σειρά. Με το Golf IV, η Volkswagen έθεσε ένα εντελώς νέο πρότυπο ποιότητας στην κατηγορία.
Παράλληλα, με το ντεμπούτο του ESP, ο εκδημοκρατισμός της ασφάλειας συνέχισε να προχωρά. Λίγο αργότερα, το ESP έγινε το πρώτο πρότυπο στη Γερμανία.
Ακολούθησε το 2001 το Golf GTI με 180 hp με αφορμή την 25η επέτειο του GTI, ενώ το 2002 ακολούθησε το πρώτο Golf με άμεσο ψεκασμό βενζίνης (FSI) και το ντεμπούτο των στάνταρ αερόσακων κεφαλής.
Επίσης, το 2002, η Volkswagen παρουσίασε επίσης το πιο σπορ Golf μέχρι σήμερα: το R32 με ταχύτητα 250 km/h, την αρχική έκδοση του σημερινού Golf R.
Το 2003, αυτό το Golf R32 ήταν διαθέσιμο για πρώτη φορά με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG). Την ίδια χρονιά, το Golf IV εγκατέλειψε τις γραμμές παραγωγής για το Golf V μετά από 4,9 εκατομμύρια μονάδες.