Στις 19 Ιουλίου του 1934 ο Harold T. Ames κατέθεσε στις αμερικανικές αρχές την πατέντα για τα αναδιπλούμενα φώτα στο Cord 810. Η ιστορία έχει καταγράψει αυτό το περίεργο αυτοκίνητο ως το πρώτο, με ένα αξεσουάρ, το οποίο δεν ήταν αποκλειστικότητα των supercars. το οποίο μπορεί να μη λέει και πολλά στις νεότερες γενιές των φίλων του αυτοκινήτου, εξακολουθεί ωστόσο να είναι μια αυτοκινητική πτυχή που προκαλεί ρίγη συγκίνησης σε κάποιους από τους μεγαλύτερους ανάμεσά μας. Και οι λόγοι για αυτό είναι περισσότεροι από έναν.
Ο βασικότερος είναι αυτός
Το Pontiac Firebird TransAM του 1983. Ο K.I.T.T. ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο που είχε φτιάξει η Knight Industries και οδηγούσε ο Michael Knight στο σίριαλ που στην Ελλάδα παρακολουθούσαμε ως "Ο ιππότης της ασφάλτου". Ήταν το πρώτο δείγμα Τεχνητή Νοημοσύνη που ακούγαμε, έστω και αν ακόμη δεν ξέραμε πως αυτό είναι το "Τεχνητή Νοημοσύνη". Το γεγονός όμως πως ο David Hasselhoff καλούσε το αυτοκίνητο μιλώντας στο ρολόι του και εμείς το παρακολουθούσαμε αυτό το 1990, καταλαβαίνεις πως είναι κάπως συγκινητικό αν μη τι άλλο.
O άλλος βασικός λόγος που τα αναδιπλούμενα φώτα είχαν ιδιαίτερη θέση στην καρδιά ορισμένων ήταν το Mazda MX-5.
Το ιαπωνικό roadster ανέκαθεν προσέφερε συγκινήσεις όχι για αισθητικούς λόγους τόσο, όσο για οδηγικούς. Συνέπεια αυτού ήταν να λατρεύεται και η εμφάνισή του και να αποτελεί trademark μιας ολόκληρης γενιάς ανήσυχων οδηγών, οι οποίοι το έβλεπαν ως μια φαρδιά-πλατιά υπογραφή της ανεμελιάς της νιότης τους. Άσε, που ήταν και τα φθηνότερα pop up φώτα της εποχής εκείνης, γιατί το Mazda RX-7 που τα διέθετε επίσης στην πρώτη γενιά του, ήταν πολύ πιο σπάνιο στην Ευρώπη και συνεπώς και πολύ ακριβότερο.
Cord 810 - 1936
Το πρώτο όπως είπαμε, ήταν αυτό. Ένα καινοτόμο αμερικανικό όχημα, για την σχεδίαση και τη δημιουργία του οποίου είναι συνυπεύθυνος ένας Ελληνοαμερικανός σπουδαίος επιστήμονας της αυτοκίνησης που μάλλον δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη διάφοροι εδώ στη χώρα μας για να τον τοποθετήσουν κάπου κοντά στο Αλέξανδρο Ισιγόνη. Ο Αλέξανδρος Σαράντος Τρεμούλης που συμμετείχε στην ομάδα του Cord 810. Το αυτοκίνητο ήταν ένα από τα πρώτα με κίνηση στους εμπρός τροχούς, το πρώτο αμερικανικό με ανεξάρτητη εμπρόσθια ανάρτηση και το πρώτο στην ιστορία με αναδιπλούμενα φώτα. Ήταν και μια από τις πρώτες μεγάλες αποτυχίες καθώς έπειτα από λίγα περισσότερα από 1.300 κομμάτια η Cord έκλεισε.
Lamborghini Miura - 1966
H Miura θεωρείται από πολλούς το πρώτο supercar στην ιστορία. Ένα αριστούργημα της αυτοκίνησης, του οποίου τα αναδιπλούμενα φώτα, έδωσαν άλλη διάσταση στην έννοια του συγκεκριμένου αξεσουάρ. Το εντυπωσιακό άνοιγμα και κλείσιμο ήταν η σπίθα που χρειαζόταν για να έρθει η έκρηξη των συναισθημάτων σου όταν το κοιτούσες. Ήταν η πινελιά που έβαζε ένας ζωγράφος στον πίνακά του, ώστε να τον τελειοποιήσει και να είναι έτοιμος για μια δημοπρασία εκατομμυρίων. Ήταν επίσης και λειτουργικά με τις γρίλιες που συνόδευαν το φανάρι να αποτελούν ένα ελάχιστο αεροδυναμικό βοήθημα, ίσα-ίσα για να μην μένει οτιδήποτε στην τύχη του.
Volvo 480 - 1986
Μην βλέπεις που τώρα πια δεν υπάρχουν τα αναδιπλούμενα φώτα, στα 80s ήταν κανονική μόδα και έμοιαζε και σοφή επιλογή, ώστε να δημιουργήσει κανείς ένα αυτοκίνητο με χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή, αλλά με όλα όσα έπρεπε να διαθέτει βάσει της νομοθεσίας, δηλαδή τα φώτα του. Η Volvo που είχε ανάγκη ένα καλό σχέδιο με μια αεροδυναμική εσάνς πρόκρινε αυτή την εμφάνιση που διέθετε και αναδιπλούμενα φώτα και κανονικά. Ήταν μια έμπνευση αναμφίβολα, δεν ήταν και πολύ επιτυχημένη βέβαια, έστω και αν το Volvo 480 παρέμεινε στην παραγωγή σχεδόν μια δεκαετία.
Jaguar XJ220 - 1992
H Jaguar XJ220 δεν ήταν ένα απλό αυτοκίνητο. Πρώτα από όλα ήταν Σούπερ Ατού στις κάρτες που παίζαμε μικροί. Αυτοί που ήμασταν μικροί τότε, τέλος πάντων. Δεν ήταν τυχαίο αυτό πάντως, καθώς ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο και εξακολουθεί να είναι το πιο εντυπωσιακό supercar που έχει βγάλει η Jaguar τουλάχιστον μέχρι το επόμενο ηλεκτρικό της. Τα αναδιπλούμενα φώτα της Jaguar XJ220 ήταν το ίδιο ιδιαίτερα όσο και η συνολική της εμφάνιση. Δεν αναδιπλώνονταν τα ίδια τα φανάρια. Απλώς έπεφτε ηλεκτρικά το κάλυμά τους και εμφανίζονταν τα σταθερά φωτιστικά σώματα που υπήρχαν κάτω από αυτό. Ξεχωριστό και εντυπωσιακό.
Mazda 323F - 1989
Η Mazda είχε προφανώς μια αγάπη προς τα αναδιπλούμενα φώτα και την εμπορικότητά τους την δοκίμασε στο Mazda 323F του 1989. Το F στο όνομα του Mazda 323 σήμαινε Family και ήταν η οικογενειακή version του 323 που κυκλοφορούσε σε εκείνη την 7η γενιά, τόσο σε sedan, όσο και σε hatchback. Η οικογενειακή έκδοση αυτή δεν είχε και πολύ σχέση με τις υπόλοιπες σε ό,τι είχε να κάνει με την εμφάνιση. Αφορούσε σχεδόν εξ ολοκλήρου ιδιαίτερες επιλογές και ήταν πολύ ενδιαφέρον, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να πουλήσει αδιανόητα πολύ στην ελληνική αγορά. Ένας από τους λόγους που προσέλκυε πελάτες ήταν και τα αναδιπλούμενα φώτα, τα οποία στο 323F ήταν μάλλον τα πιο φτηνά pop up φώτα στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Lotus Esprit - 1976
Τα μακροβιότερα αναδιπλούμενα φώτα πάντως ανήκουν στην Lotus και την Lotus Esprit. Από το 1976 και για 28 χρόνια η Lotus Esprit διέθετε τα pop up φανάρια της και στην πραγματικότητα όταν το μοντέλο σταμάτησε, στα μέσα της δεκαετίας του 2000, σταμάτησαν μαζί του και τα αναδιπλούμενα φώτα στην σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις του συγκεκριμένου αξεσούαρ και μια από τις ελάχιστες που τα αναδιπλούμενα φώτα, ήταν πραγματικά αναγκαία για αισθητικούς αλλά και λειτουργικούς λόγους.
Chevrolet Corvette C5 - 1997
Την ίδια περίοδο που η Lotus σταματούσε την Esprit και τα αναδιπλούμενα φώτα της, το 2004 δηλαδή, στην Αμερική ένα άλλο εμβληματικό αυτοκίνητο έπαιρνε τη θέση του στα βιβλία της ιστορίας. H Chevrolet Corvette C5. Τα pop up φώτα της δημιουργούσαν ένα από τα πιο clean cut sports cars που κατασκευάστηκαν ποτέ. Οι Αμερικανοί, οι οποίοι μάλιστα είχαν και τα περισσότερα μοντέλα με αναδιπλούμενα φώτα από οποιαδήποτε άλλη ήπειρο κατασκευαστών, στην Corvette προφανώς δεν ήθελαν τίποτα να διαταράσσει την αρμονία στις καμπύλες που είχε δημιουργήσει ο σχεδιαστής. Έτσι εκτός από pop up φώτα είχαν προσθέσει και καπάκι για την εμπρό πινακίδα. Δεν ήταν αναδιπλούμενο, ήταν απλώς αφαιρούμενο.
Toyota MR2 -1984
Μετά την Lotus Esprit τα επόμενα μακροβιότερα αναδιπλούμενα φώτα ανήκουν στο Toyota MR2. Το κεντρομήχανο σπορ αυτοκίνητο των Ιαπώνων διατήρησε τα συγκεκριμένα φωτιστικά σώματα από το 1984 που κυκλοφόρησε μέχρι και το 1999. Οι δύο πρώτες γενιές του μοντέλου δεν ήταν και οι πιο επιτυχημένες τουλάχιστον στην ευρωπαϊκή αγορά και στην τρίτη, που ήταν η πιο εμπορική, τα αναδιπλούμενα φώτα δεν είχαν κληροδοτηθεί.
Ωστόσο το MR2 θα μπορούσε να θεωρηθεί και η έμπνευση για το bonus αυτής της λίστας, το οποίο προέρχεται επίσης από την Toyota. Πρόκειται για την Celica η οποία το 1981, μας χάρισε ένα από τα πιο minecraft αυτοκίνητα στην ιστορία της αυτοκίνησης, την τρίτη γενιά της με pop up φώτα, αλλά συνέχισε σε πολύ διαφορετική κατεύθυνση το 1985 με ένα από τα πιο καλοσχεδιασμένα coupe επίσης με pop up φώτα και κατέληξε το 1993, δηλαδή στην πέμπτη γενιά της, να μας προσφέρει έναν από τους μεγάλους θρύλους του WRC, εκείνη που σήμερα θυμόμαστε ως GT4 και την οποία έχουμε απολαύσει στις ελληνικές διαδρομές του Ράλι Ακρόπολις.