
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ένα νέο Σχέδιο Δράσης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, εστιάζοντας σε καινοτομία, βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα απέναντι στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.

Ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού και στρατηγική αυτονομία
Με την αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται σε κομβικό σημείο λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων και της αυξανόμενης διεθνούς ανταγωνιστικότητας, η Επιτροπή θα διαθέσει 1,8 δισ. ευρώ για τη δημιουργία μιας ασφαλούς και ανταγωνιστικής εφοδιαστικής αλυσίδας πρώτων υλών για μπαταρίες. Αυτό το μέτρο στοχεύει στη μείωση των εξαρτήσεων από τρίτες χώρες, ενισχύοντας την παραγωγή εντός της ΕΕ.
Καινοτομία και μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα
Η ΕΕ αναγνωρίζει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν σε βασικές τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η συνδεσιμότητα των οχημάτων. Για να αντιμετωπιστεί αυτό, το Σχέδιο Δράσης προβλέπει τη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για τα Συνδεδεμένα και Αυτόνομα Οχήματα, με σκοπό την ανάπτυξη κοινών λογισμικών και ψηφιακών υποδομών.
Επιπλέον, θα δημιουργηθούν δοκιμαστικές πλατφόρμες και ρυθμιστικά "sandbox" για την επιτάχυνση της ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων. Οι ενέργειες αυτές θα υποστηριχθούν από δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, χρηματοδοτούμενες μέσω του προγράμματος Horizon Europe (2025-2027).
Νέα προσέγγιση στις εκπομπές CO₂
Η Επιτροπή αναγνωρίζει την ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία στους κανονισμούς για τις εκπομπές CO₂. Στο πλαίσιο αυτό, θα προτείνει μια τροποποίηση του Κανονισμού για τα Πρότυπα CO₂, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατασκευαστές να συμμορφώνονται με τους στόχους μέσω ενός τριετούς μέσου όρου (2025-2027) αντί για ετήσια συμμόρφωση.
Παράλληλα, το σχέδιο περιλαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση της ζήτησης ευρωπαϊκών οχημάτων μηδενικών εκπομπών, με κίνητρα για τους καταναλωτές και βελτίωση της διαφάνειας σε ζητήματα όπως η υγεία και η επισκευασιμότητα των μπαταριών.
Στήριξη εργαζομένων και προσαρμογή στις νέες ανάγκες
Καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αλλάζει τις απαιτήσεις σε δεξιότητες, η Επιτροπή θα ενισχύσει τα προγράμματα επανακατάρτισης και υποστήριξης των εργαζομένων μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου για την Παγκοσμιοποίηση και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου Plus (ESF+).
Επιπλέον, θα αναβαθμιστεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης, ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα οι περιοχές με αυξημένο κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας και να λαμβάνονται στοχευμένα μέτρα.

Αντιμετώπιση του διεθνούς ανταγωνισμού
Για να ενισχύσει την ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η Επιτροπή θα χρησιμοποιήσει εργαλεία εμπορικής άμυνας (όπως μέτρα αντιντάμπινγκ) για την προστασία των ευρωπαϊκών εταιρειών από αθέμιτο ανταγωνισμό.
Παράλληλα, θα προωθήσει νέες εμπορικές συμφωνίες για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε βασικές πρώτες ύλες, ενώ θα απλοποιήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μείωση της γραφειοκρατίας στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η στρατηγική σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την ΕΕ
Η νέα πρωτοβουλία βασίζεται στον Στρατηγικό Διάλογο για το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας, που εγκαινίασε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τον Ιανουάριο του 2025. Σύμφωνα με την ίδια:
"Υπάρχει τεράστιο ανεκμετάλλευτο δυναμικό στην παγκόσμια αγορά. Θέλω να δω τη βιομηχανία μας να ηγείται στην καινοτομία και τις καθαρές λύσεις, προωθώντας την εγχώρια παραγωγή και διατηρώντας τους στόχους εκπομπών με ρεαλιστική και ευέλικτη προσέγγιση".