O Osamu Suzuki, ο άνθρωπος που μετέτρεψε την Suzuki Motor σε μία από τις πιο επιτυχημένες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ινδία, πέθανε την ημέρα των Χριστουγέννων σε ηλικία 94 ετών από λέμφωμα.
Η είδηση του θανάτου του ανακοινώθηκε από την ίδια την εταιρεία, την οποία οδήγησε για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες είτε ως διευθύνων σύμβουλος είτε ως πρόεδρος.
Υιοθετημένος Suzuki
Γεννημένος ως Osamu Matsuda στις 30 Ιανουαρίου 1930 στο Γκέρο της Ιαπωνίας, ανέλαβε το όνομα Suzuki μέσω υιοθεσίας από την οικογένεια της γυναίκας του, μια συνήθης πρακτική στην Ιαπωνία όταν δεν υπάρχει αρσενικός κληρονόμος.
Ο Suzuki ξεκίνησε την καριέρα του ως τραπεζίτης πριν ενταχθεί στην Suzuki Motor το 1958, εταιρεία που είχε ιδρύσει ο παππούς της γυναίκας του, Michio Suzuki. Η ανέλιξή του στην ιεραρχία της εταιρείας ήταν σταδιακή, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του προέδρου το 1978.
Τα 1970 ήταν μια δύσκολη δεκαετία για την εταιρεία, αλλά ο Suzuki κατάφερε να την σώσει από την χρεοκοπία συνάπτοντας συμφωνία με την Toyota για την προμήθεια κινητήρων που συμμορφώνονταν με τους νέους κανονισμούς για την μείωση των εκπομπών.
Η επιτυχία συνεχίστηκε με την κυκλοφορία του μικρού αυτοκινήτου Alto το 1979, το οποίο έγινε εμπορική επιτυχία και ενίσχυσε τη διαπραγματευτική δύναμη της Suzuki στις συνεργασίες με την General Motors το 1981.
Segenap Direksi, Management dan Karyawan Suzuki Sumber Baru Mobil mengucapkan :
— SuzukiSumberBaruMobil (@suzukisbamjogja) December 27, 2024
Turut berduka cita yang sedalam - dalamnya. Atas wafatnya bapak SUZUKI DUNIA
Mr OSAMU SUZUKI at age 94. pic.twitter.com/I5jg7zZQjj
Το μεγάλο του όραμα ήταν να καταστήσει τη Suzuki πρώτη σε κάποιο μέρος του κόσμου, και αυτό τον οδήγησε σε μια τολμηρή επένδυση στην Ινδία. Το 1982, η Suzuki συνεργάστηκε με την κρατική Maruti Udyog Limited της Ινδίας, μετά από πολλές απορρίψεις από άλλους κατασκευαστές.
Αυτή η συνεργασία οδήγησε στην κυκλοφορία του Maruti 800 το 1983, βασισμένο στο Alto, το οποίο έγινε ακαριαία επιτυχία. Σήμερα, η Maruti Suzuki, στην οποία η Suzuki Motor έχει την πλειοψηφία, κατέχει περίπου το 40% της αγοράς αυτοκινήτων της Ινδίας.
Ο Suzuki ήταν γνωστός για την αυστηρή του οικονομία, με ενέργειες όπως η μείωση της οροφής των εργοστασίων για να εξοικονομήσει κόστος κλιματισμού και το να ταξιδεύει με οικονομική θέση ακόμα και στην προχωρημένη ηλικία.
Η φράση του "για πάντα" ή "μέχρι να πεθάνω" ήταν χαρακτηριστικές απαντήσεις σε ερωτήσεις για το πόσο καιρό θα παρέμενε στην εταιρεία.
Στην Ινδία, ο Suzuki εισήγαγε καινοτόμες πρακτικές για την εποχή, όπως ανοιχτά γραφεία, κοινή καντίνα και ενιαία στολή για όλους τους εργαζομένους, προωθώντας την ισότητα στον χώρο εργασίας.
Όμως, όχι όλες οι συνεργασίες του ήταν επιτυχημένες. Η συμφωνία με την Volkswagen το 2009 αποδείχθηκε προβληματική, οδηγώντας σε διαμάχες και τελικά σε διαιτησία, όπου η Suzuki κατάφερε να ανακτήσει το ποσοστό που είχε πουλήσει στους Γερμανούς.
Το 2016, σε ηλικία 86 ετών, παρέδωσε τη θέση του CEO στον γιο του, Toshihiro Suzuki, παραμένοντας πρόεδρος μέχρι τα 91 του χρόνια και στη συνέχεια σε συμβουλευτικό ρόλο μέχρι το τέλος της ζωής του.
Εκείνη η χρονιά ήταν μάλλον η δυσκολότερη της θητείας του ως επικεφαλής της φίρμας, καθώς η Suzuki αναγκάστηκε να παραδεχτεί παρατυπίες στις δοκιμές κατανάλωσης και την ευθύνη ανέλαβε ο Osamu, ο οποίος οδηγήθηκε σε παραίτηση εξ αυτού.
Η συνεργασία με την Toyota για την προμήθεια κινητήρων αναφέρεται συχνά ως μια από τις πιο σημαντικές κινήσεις του Suzuki για την επιβίωση της εταιρείας, αλλά δεν υπάρχουν ακριβείς λεπτομέρειες για τα συμβόλαια στα δημοσιευμένα έγγραφα της εποχής.
Ο Suzuki ήταν επίσης γνωστός για την αγάπη του για το γκολφ, το οποίο θεωρούσε ως ένα από τα κλειδιά για την υγεία του, κάτι που έχει επιβεβαιωθεί από δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου.