Η Volkswagen σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια στη Γερμανία, να απολύσει δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους και να περιορίσει μόνιμα τις δραστηριότητες στα υπόλοιπα εργοστάσια της στη χώρα, όπως αποκάλυψε η επικεφαλής του σωματείου εργασίας, Ντανιέλα Καβάλο.
"Η διοίκηση είναι απολύτως σοβαρή σε αυτό το θέμα. Δεν είναι απλά μια τακτική για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις", ανέφερε η Καβάλο σε ομιλία της στους εργαζομένους στο Βόλφσμπουργκ, στις 28 Οκτωβρίου. "Πρόκειται για το σχέδιο του μεγαλύτερου βιομηχανικού ομίλου της Γερμανίας να ξεκινήσει πώληση εγκαταστάσεων στη χώρα", δήλωσε.
Αν και δεν αποκάλυψε συγκεκριμένα ποια εργοστάσια θα επηρεαστούν, ούτε πόσοι από τους 300.000 περίπου υπαλλήλους της VW στη Γερμανία ενδέχεται να χάσουν τις θέσεις τους, η Καβάλο σημείωσε ότι οι δύο πλευρές συμφωνούν για τη φύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η VW και οι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές της. "Συμφωνούμε ως προς την ανάλυση των προβλημάτων, αλλά απέχουμε πολύ στις λύσεις", επισήμανε.
Οι δηλώσεις της σηματοδοτούν μια σημαντική κλιμάκωση της σύγκρουσης ανάμεσα στο εργατικό δυναμικό και τη διοίκηση της VW, η οποία βρίσκεται υπό πίεση λόγω των υψηλών κόστους ενέργειας και εργασίας, του σκληρού ανταγωνισμού από την Ασία, της μειωμένης ζήτησης στην Ευρώπη και την Κίνα, καθώς και της αργής μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση.
Η VW δήλωσε πως οι αλλαγές είναι απαραίτητες και ότι θα παρουσιάσει προτάσεις για μείωση του εργατικού κόστους στις 30 Οκτωβρίου, κατά τη δεύτερη συνάντηση διαπραγματεύσεων για μισθολογικά και την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου.
"Η κατάσταση είναι σοβαρή και η ευθύνη των διαπραγματευτών τεράστια. Χωρίς συνολικές ενέργειες για ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας, δεν θα μπορούμε να εξασφαλίσουμε σημαντικές επενδύσεις για το μέλλον", ανέφερε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της VW, Γκούναρ Κίλιαν.
Ο Τόμας Σάφερ, επικεφαλής της μάρκας Volkswagen, δήλωσε ότι τα γερμανικά εργοστάσια δεν είναι αρκετά παραγωγικά και ότι το κόστος τους είναι από 25% έως 50% υψηλότερο από τον στόχο, με ορισμένες εγκαταστάσεις να έχουν το διπλάσιο κόστος σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
"Δεν κερδίζουμε αρκετά από τα αυτοκίνητά μας, ενώ τα κόστη ενέργειας, υλικών και προσωπικού αυξάνονται. Αυτή η εξίσωση δεν μπορεί να διαρκέσει μακροπρόθεσμα", υπογράμμισε ο Σάφερ.
Πρόσθεσε επίσης ότι η Volkswagen χειρίζεται ακόμα πολλές εργασίες εσωτερικά, ενώ οι ανταγωνιστές της έχουν ήδη αναθέσει τις ίδιες εργασίες σε τρίτους με χαμηλότερο κόστος, καθιστώντας επιτακτική την εύρεση βιώσιμης λύσης για το μέλλον της εταιρείας.
Οι εργαζόμενοι της VW διέκοψαν προσωρινά την παραγωγή σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις σχεδιαζόμενες περικοπές. Ο αναλυτής της Stifel, Ντάνιελ Σβαρτς, δήλωσε ότι τα σχέδια της VW υπερβαίνουν τις προσδοκίες της αγοράς, επισημαίνοντας ότι οι απεργίες που είχαν προγραμματιστεί για τις αρχές Δεκεμβρίου είναι πλέον πιο πιθανές.
Σύμφωνα με τον ίδιο, θα έχει ενδιαφέρον να φανεί αν οι απεργίες θα περιοριστούν στα εργοστάσια της μάρκας Volkswagen ή θα επεκταθούν και σε άλλες μάρκες, όπως η Porsche, όπου το πλήγμα για τη VW θα είναι πιο έντονο.
Άλλες προγραμματισμένες περικοπές περιλαμβάνουν 10% μείωση μισθών και πάγωμα μισθών για δύο χρόνια, με στόχο την εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την εφημερίδα Handelsblatt. Η διοίκηση εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο περιορισμού των επιδομάτων για τα υψηλόβαθμα στελέχη και των πρόσθετων πληρωμών για επετείους εργασίας.
Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων συνεχίζονται, με προσωρινές διακοπές παραγωγής σε 11 γερμανικά εργοστάσια, καθώς αντιδρούν στα σχέδια μείωσης κόστους της VW.