Ο Όμιλος Volkswagen, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση, καθώς η δεύτερη προειδοποίηση για τα κέρδη σε μόλις τρεις μήνες, ανακοινώθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου και αποκάλυψε εκ νέου τη μείωση των προσδοκιών της εταιρείας για έσοδα, κέρδη και ταμειακές ροές λόγω της μειωμένης ζήτησης για τα οχήματά της.
Η VW αναμένει πλέον ότι θα παραδώσει λιγότερα αυτοκίνητα το 2024 σε σύγκριση με το 2023, σηματοδοτώντας την τέταρτη ετήσια πτώση πωλήσεων σε διάστημα πέντε ετών.
Αυτή η τελευταία προειδοποίηση αναδεικνύει την όλο και βαθύτερη κρίση στη VW, η οποία αγωνίζεται να προσαρμοστεί στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και χάνει γρήγορα έδαφος σε βασικές αγορές, ιδίως στην Κίνα.
Οι βασικές μάρκες της VW — Volkswagen, Audi και Porsche — χάνουν συνεχώς μερίδιο αγοράς στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως, καθώς τοπικοί ανταγωνιστές όπως η BYD προπορεύονται με καινοτόμα και οικονομικά μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στην Ευρώπη, ο Διευθύνων Σύμβουλος Oliver Blume αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις από τους νέους παίκτες της αγοράς, ιδιαίτερα τις κινεζικές μάρκες όπως η BYD, καθώς και την αυξανόμενη απειλή από κλείσιμο εργοστασίων και περικοπές θέσεων εργασίας, γεγονός που έχει προκαλέσει εντάσεις με τα εργατικά συνδικάτα.
Οι δυσκολίες της VW αντικατοπτρίζουν τη γενικότερη ύφεση στη βιομηχανία αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τη Stellantis και την Aston Martin να μειώνουν επίσης τις προβλέψεις τους στις 30 Σεπτεμβρίου. Και οι τρεις μεγάλοι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων — VW, Mercedes-Benz και BMW — έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για τα κέρδη αυτόν τον μήνα.
Η Κίνα, κάποτε η πιο κερδοφόρα αγορά για τη VW, έχει γίνει πεδίο μάχης όπου οι τοπικοί κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κυριαρχούν. Η BYD, μεταξύ άλλων, έχει ξεπεράσει τη VW με πιο οικονομικά και προηγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφήνοντας τα βενζινοκίνητα μοντέλα της VW πίσω.
Σε μια προσπάθεια να ανακτήσει τη θέση της, η VW λαμβάνει δραστικά μέτρα. Η εταιρεία κλείνει εργοστάσια, σχηματίζει συνεργασίες με τοπικούς κατασκευαστές όπως η Xpeng και λανσάρει νέες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων που στοχεύουν σε νεότερους αγοραστές.
Ωστόσο, ακόμα και οι premium μάρκες της, όπως η Audi και η Porsche — που αποτελούσαν τα τελευταία χρόνια τις κινητήριες δυνάμεις κέρδους της εταιρείας — αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Οι πωλήσεις της Porsche στην Κίνα μειώθηκαν κατά 33% το πρώτο εξάμηνο του 2024, καθώς οι αγοραστές πολυτελών αυτοκινήτων αναβάλουν τις αγορές τους.
Ο ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων Matthias Schmidt πιστεύει ότι η κυριαρχία της VW στην Κίνα έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της, καθώς οι τοπικοί πελάτες προτιμούν ολοένα και περισσότερο τις εγχώριες μάρκες. Ο "σκληρός" πόλεμος τιμών στην Κίνα διαβρώνει επίσης τα περιθώρια κέρδους της VW, καθιστώντας δύσκολη τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ενώ η Κίνα προχωρά γρήγορα στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, η Ευρώπη προχωρά με πιο αργούς ρυθμούς. Οι πωλήσεις έχουν επιβραδυνθεί μετά τη μείωση ή την κατάργηση των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία, γεγονός που αιφνιδίασε τη VW και άλλους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές όπως η Stellantis και η Renault.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD και η MG — η οποία ανήκει στη συνεργάτιδα της VW, SAIC — έχουν καλύψει το κενό με οικονομικά μοντέλα.
Οι μάρκες μαζικής παραγωγής της VW, όπως η Skoda και η Seat, υποαποδίδουν επίσης, με την εταιρεία να προειδοποιεί για επιδείνωση του "μακροοικονομικού περιβάλλοντος", που απειλεί τις συγκεκριμένες μάρκες. Η ομώνυμη μάρκα VW και η μονάδα επαγγελματικών οχημάτων έχουν επίσης απογοητεύσει τις προσδοκίες.
Σε μια σημαντική αναθεώρηση, η VW προβλέπει πλέον ότι οι παγκόσμιες παραδόσεις θα πέσουν περίπου στα 9 εκατομμύρια οχήματα φέτος, από τα 9,24 εκατομμύρια το 2023. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προηγούμενη πρόβλεψη της εταιρείας για αύξηση 3%.
Το ετήσιο λειτουργικό περιθώριο κέρδους αναμένεται τώρα να φτάσει το 5,6%, χαμηλότερα από την πρόβλεψη έως και 7% που είχε γίνει τον Ιούλιο, όταν η VW είχε ήδη μειώσει τις προσδοκίες της. Επιπλέον, η καθαρή ταμειακή ροή στη μονάδα αυτοκινήτων προβλέπεται να είναι λιγότερη από τη μισή από ό,τι είχε προβλεφθεί στο καλύτερο σενάριο.
Ο Blume έχει δεσμευτεί να κάνει τη VW πιο ανταγωνιστική μειώνοντας τα κόστη. Έχει ήδη ακυρώσει τις μακροχρόνιες εγγυήσεις εργασίας στη Γερμανία και εξετάζει το κλείσιμο εργοστασίων για πρώτη φορά.
Οι διευθυντές της VW έχουν επισημάνει την ανάγκη για περικοπή υπερβάλλουσας παραγωγικής ικανότητας που ισοδυναμεί με δύο εργοστάσια αυτοκινήτων, δημιουργώντας το σκηνικό για μια μακροχρόνια σύγκρουση με τα ισχυρά εργατικά συνδικάτα της εταιρείας.
Οι αναλυτές της Jefferies, με επικεφαλής τον Philippe Houchois, προειδοποίησαν ότι η επιδεινούμενη απόδοση της εταιρείας θα μπορούσε να επιταχύνει τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης. Τόνισαν ότι η μάρκα VW είναι η κύρια ανησυχία, καθώς η χαμηλή μετατροπή ρευστότητας σε μετρητά αποτελεί ενδεχομένως υπαρξιακό κίνδυνο για τον όμιλο.
Καθώς η VW προσπαθεί να πλοηγηθεί σε αυτούς τους ταραχώδεις καιρούς, ο άλλοτε κυρίαρχος κατασκευαστής αυτοκινήτων αντιμετωπίζει σκληρές αποφάσεις για να ανακτήσει τη θέση του σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη βιομηχανία.