Θυμάσαι τις μέρες που οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων γίνονταν αποδέκτες ειρωνικών σχολίων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης; Ε λοιπόν, οι μέρες αυτές όχι απλώς έχουν παρέλθει, αλλά κάποιοι από τους Κινέζους κατασκευαστές, βρίσκονται σε θέση ισχύος απέναντι στις λεγόμενες παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου.
Με άφθονο φτηνό εργατικό δυναμικό και πρόσβαση σε υλικά που οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν μόνο να ονειρεύονται, είναι πλέον μια υπολογίσιμη δύναμη.
Μετά από μια επίσκεψη στην Κίνα που περιελάμβανε δοκιμές τοπικών αυτοκινήτων, ο διευθύνων σύμβουλος της Ford είχε μια αποκάλυψη. Η Wall Street Journal αναφέρει ότι ο Jim Farley είπε στο μέλος του διοικητικού συμβουλίου John Thornton ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι μια "υπαρξιακή απειλή".
Το ίδιο έργο με Ιαπωνία και Ν. Κορέα
Κατά τη διάρκεια ενός από τα ταξίδια του, ο Farley συναντήθηκε με τον οικονομικό διευθυντή, John Lawler, ο οποίος παραδέχτηκε ειλικρινά ότι "αυτοί οι τύποι είναι μπροστά από εμάς".
Ο επικεφαλής της Ford λέει ότι "έχει ξαναδεί αυτό το έργο", αναφερόμενος στην άνοδο της Toyota, της Honda και άλλων ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών και την ικανότητά τους να αρπάζουν πωλήσεις από τις αμερικανικές μάρκες από τη δεκαετία του 1980.
Ομοίως, ο Farley συνέδεσε την αυξανόμενη επίδραση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών με το πώς η Hyundai και η Kia έχουν βελτιωθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες, ιδίως όσον αφορά τα EV.
Νέο πάτωμα για προσιτά EV
Πώς αντιστέκεται η Ford; Στις αρχές Φεβρουαρίου, ο Farley ανακοίνωσε ότι η εταιρεία εργάζεται πάνω σε μια νέα πλατφόρμα που προορίζεται για προσιτά Evs, ώστε να ανταγωνιστεί τους Κινέζους, αλλά και την Tesla. Εν τω μεταξύ, πρόκειται να λανσάρει ένα αμιγώς ηλεκτρικό Puma, το οποίο όμως δεν θα αφορά όλες τις αγορές.
Η κύρια αγορά για το Puma-E θα είναι πιθανότατα η Ευρώπη, όπου η εταιρεία αναθεώρησε πρόσφατα τον φιλόδοξο στόχο της να γίνει αμιγώς ηλεκτρική μέχρι το 2030.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που φέρουν το σήμα της ήταν ελάχιστα. Επιπλέον, η Ford μειώνει τις δαπάνες για EV κατά 10% και καθυστερεί για δεύτερη φορά το ηλεκτρικό pickup F-150 επόμενης γενιάς. Αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2025 πριν μετατεθεί για το 2026 και τώρα για το 2027.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Ford έχει πάρει μερικές μάλλον ενδιαφέρουσες αποφάσεις τα τελευταία χρόνια. Διέκοψε την παραγωγή του Fiesta, ενός από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα της Ευρώπης. Η διακοπή αυτή, ήρθε να προστεθεί σε εκείνη του Mondeo το 2022, με το Focus να περιμένει να συναντήσει την ίδια μοίρα το 2025.
Ερωτηματικό οι δασμοί
Πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν αντιληφθεί την κινεζική απειλή και επιβάλλουν δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα για τις εξαγωγικές αγορές. Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνηση Biden κλείδωσε έναν αυστηρό δασμό 100% στα κινεζικά EVs.
Το γραφείο του εμπορικού αντιπροσώπου των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι ο εισαγωγικός δασμός θα τεθεί σε ισχύ στις 27 Σεπτεμβρίου.
Επίσης, την επόμενη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να ψηφίσει για υψηλότερους δασμούς. Σύμφωνα με το Automotive News Europe, η ΕΕ θέλει να χτυπήσει την SAIC με δασμούς 36,3%.
Η μητρική εταιρεία Geely της Volvo θα μπορούσε να πληγεί με 19,3%, ενώ τα αυτοκίνητα της BYD που αποστέλλονται στην Ευρώπη θα αντιμετωπίσουν δασμό 17%. Ωστόσο, το Bloomberg αναφέρει ότι τα ποσοστά αυτά είναι πιθανό να μειωθούν.