Πόσο σημαντικό είναι το Cruise Control για την αυτοκίνηση

Ένα πρώιμο σύστημα Cruise Control παρουσιάστηκε για πρώτη φορά κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ωστόσο μαζικά τοποθετήθηκε πρωτίστως σε αμερικάνικα μοντέλα της δεκαετίας του '60 και '70. Στην σημερινή του εκδοχή προσφέρει διάφορες λειτουργίες που μας φέρνουν πιο κοντά στον κόσμο της αυτόνομης οδήγησης.

Καθώς οι αυτοματοποιημένες λειτουργίες γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες στα σύγχρονα αυτοκίνητα, το σύστημα Cruise Control μπορεί να μην λογίζεται ως η πιο πρόσφατη εξέλιξη. Ωστόσο, η εισαγωγή του σηματοδότησε μια κομβική στιγμή στην εξέλιξη της τεχνολογίας για αυτόνομη οδήγηση.

Το Cruise Control έχει σχεδιαστεί για να ενισχύει την ασφάλεια και την άνεση των επιβατών, ενώ παράλληλα αυξάνει και την αποδοτικότητα καυσίμου. Το σύστημα αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο σε συνθήκες ταξιδιού στον αυτοκινητόδρομο καθώς ελαχιστοποιεί την κόπωση του οδηγού και βοηθά στη διατήρηση μιας σταθερής ταχύτητας εντός βεβαίως των νόμιμων ορίων.

Οι βασικές αρχές λειτουργίας

Το Cruise Control είναι ένα σύστημα που επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει μια σταθερή ταχύτητα. Για να ενεργοποιηθεί, συνήθως ο οδηγός πατά ένα κουμπί ή έναν μοχλό. Μόλις ρυθμιστεί, το σύστημα αναλαμβάνει τον έλεγχο του γκαζιού, διατηρώντας την επιλεγμένη ταχύτητα. Αυτή η λειτουργία συμβάλλει στη μείωση της κόπωσης του οδηγού, επιτρέποντας στον οδηγό να χαλαρώσει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού.

Μια ενδεικτική λυχνία δείχνει συνήθως ότι το cruise control έχει ενεργοποιηθεί. Η απενεργοποίηση του συστήματος είναι απλή - είτε πατώντας το πεντάλ του φρένου είτε επαναφέροντας το κουμπί ενεργοποίησης. Με αυτόν τον τρόπο επιστρέφει ο πλήρης έλεγχος της ταχύτητας στον οδηγό.

Πότε εφευρέθηκε;

Ενώ ο έλεγχος της ταχύτητας χρονολογείται από τις αρχές του 20ού αιώνα, το σύγχρονο Cruise Control παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τον αμερικανό μηχανικό και επενδυτή Ralph Teetor το 1948. Η εξέλιξή του δρομολογήθηκε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν επιβλήθηκαν εθνικά όρια ταχύτητας για την εξοικονόμηση καυσίμων.

Η ιδέα του ήρθε ενώ επέβαινε σε ένα αυτοκίνητο που οδηγούσε ο δικηγόρος του, ο οποίος είχε τη συνήθεια να αυξομειώνει την ταχύτητα ενώ μιλούσε.

Ο Teetor επινόησε μια λύση για αυτή την οδηγική συμπεριφορά. Η εφεύρεσή του αξιοποιούσε τις περιστροφές του άξονα μετάδοσης για τον υπολογισμό της ταχύτητας του οχήματος και χρησιμοποιούσε έναν ηλεκτροκινητήρα για την ανάλογη προσαρμογή της θέσης του γκαζιού. 

Το 1950, ο Teetor απέκτησε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας θέτοντας τις βάσεις για τα συστήματα Cruise Control που χρησιμοποιούμε σήμερα. Μέχρι τη δεκαετία του 1970, το σύστημα είχε γίνει βασικό στοιχείο σε μοντέλα διαφόρων κατασκευαστών κυρίως από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

Τα σύγχρονα συστήματα ελέγχου ταχύτητας

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι εξελίξεις στην τεχνολογία των αυτοκινήτων βελτίωσαν σημαντικά την ασφάλεια και τις δυνατότητες πλοήγησης των οχημάτων. Αυτές οι τεχνολογίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των σύγχρονων οχημάτων, ιδίως με την έλευση των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης.

Η συνέργεια μεταξύ των τεχνολογιών LiDAR, ραντάρ και κάμερας εξασφαλίζει την ολοκληρωμένη παρακολούθηση του περιβάλλοντος, που είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την αποτελεσματική λειτουργία των μελλοντικών αυτόνομων συστημάτων.

Η τεχνολογία LiDAR χρησιμοποιεί μια δέσμη λέιζερ για τη δημιουργία μιας τρισδιάστατης απεικόνισης του περιβάλλοντος που είναι απαραίτητη για λειτουργίες όπως η ανίχνευση εμποδίων, η αναγνώριση οδικών σημάτων και η αποφυγή συγκρούσεων.

Η τεχνολογία συμπληρώνεται από σύγχρονα συστήματα ραντάρ με διευρυμένη εμβέλεια και βελτιωμένη ανάλυση. Οι κάμερες στα αυτοκίνητα παρέχουν βασικά οπτικά δεδομένα που υποστηρίζουν πολυάριθμες λειτουργίες, όπως η διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας, η αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας και η παρακολούθηση του οδηγού.

Το έξυπνο Cruise Control της Hyundai

Η σουίτα Smart Cruise Control (SCC) της Hyundai αντιπροσωπεύει ένα άλμα προς τα εμπρός στην τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στον πυρήνα του, το SCC στοχεύει στη μείωση του άγχους του οδηγού, ενώ παράλληλα ενισχύει την ασφάλεια με την έξυπνη διαχείριση της ταχύτητας και της απόστασης από τα άλλα οχήματα στο δρόμο.

Η δομή του συστήματος SCC έχει ως προτεραιότητα την διατήρηση μιας σταθερής ταχύτητας και μιας ασφαλούς απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Χρησιμοποιώντας αισθητήρες μπροστινού ραντάρ, το SCC παρακολουθεί συνεχώς την κατάσταση μπροστά του και προσαρμόζει αυτόματα την ταχύτητα ώστε να ταιριάζει με εκείνη των πιο αργών οχημάτων μπροστά του, διατηρώντας παράλληλα μια ασφαλή απόσταση.

Επικουρικά, το σύστημα Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) της Hyundai ενσωματώνεται απρόσκοπτα με το SCC, ενημερώνοντας τους οδηγούς για τα όρια ταχύτητας και προσαρμόζοντας ακόμη και αυτόματα τις ρυθμίσεις του cruise control ώστε να συμμορφώνεται με τα μεταβαλλόμενα όρια ταχύτητας.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα πλοήγησης και τεχνολογία κάμερας, το ISLA διασφαλίζει ότι οι οδηγοί παραμένουν ενήμεροι και συμμορφώνονται με τους κανονισμούς ταχύτητας, ενισχύοντας περαιτέρω την ασφάλεια στο δρόμο.

Με την προσθήκη του συστήματος Stop & Go, η εταιρεία πήγε το όλο πακέτο ασφάλειας ένα βήμα παραπέρα, αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Το SCC δεν ρυθμίζει μόνο την ταχύτητα ανάλογα με τη ροή της κυκλοφορίας, αλλά μπορεί επίσης να σταματήσει το όχημα εντελώς, εάν είναι απαραίτητο.

Όταν η κυκλοφορία σταματά, το σύστημα εφαρμόζει τα φρένα μέχρι το αυτοκίνητο να σταματήσει, και στη συνέχεια επιταχύνει ομαλά πίσω στην προκαθορισμένη ταχύτητα μόλις ο δρόμος αδειάσει. Εάν το όχημα σταματήσει για περισσότερο από τρία δευτερόλεπτα, ο οδηγός πρέπει να ενεργοποιήσει ξανά το σύστημα με τα χειριστήρια του τιμονιού ή πατώντας για λίγο το πεντάλ του γκαζιού.

Η εξέλιξη όλων αυτών ονομάζεται SCC2 με το Emergency Stop. Αναγνωρίζοντας την απροσεξία του οδηγού ή την έλλειψη αντίδρασης μέσω της κάμερας μέσα στην καμπίνα (ICC) το SCC2 αναλαμβάνει αυτόματα τον έλεγχο, κεντράροντας το όχημα στη λωρίδα του και σταματώντας το αν χρειαστεί, προειδοποιώντας τόσο τον οδηγό όσο και όσους βρίσκονται έξω από το όχημα. Η λειτουργία αυτή θα είναι διαθέσιμη σύντομα.

Άλλες πρωτοποριακές λειτουργίες του αναπροσαρμοζόμενου συστήματος cruise control είναι η SCC-Machine Learning (SCC-ML) που αξιοποιεί αλγόριθμους μηχανικής μάθησης για να προσαρμόζεται στο στυλ οδήγησης του χρήστη.

Τέλος, υπάρχει και το Cruise Control που βασίζεται στην πλοήγηση και προβλέπει τις επερχόμενες στροφές του δρόμου, προσαρμόζοντας προληπτικά την ταχύτητα κίνησης για να εξασφαλίσει μια ομαλή και ασφαλή μετάβαση. Ένα αντίστοιχο σύστημα έχει και η Ford στα μοντέλα της.

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, το μέλλον του Cruise Control είναι έτοιμο να εξελιχθεί μέσω της απρόσκοπτης ενσωμάτωσης με ολοένα και πιο εξελιγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ανοίγοντας το δρόμο για μια ομαλότερη μετάβαση προς τα πλήρως αυτόνομα οχήματα.