Τι συμβαίνει και αυξάνονται οι τιμές στο leasing;

Οι εταιρείες leasing είναι απολύτως συνδεδεμένες με τις τιμές μεταπώλησης των αυτοκινήτων και οι τιμές αυτές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να πέφτουν.

Leasing Αυτοκινήτου

Οι χαμηλές τιμές μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ωθήσει τις εταιρείες leasing που κινούν την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων να διπλασιάσουν τις τιμές τα τελευταία τρία χρόνια και ορισμένες απειλούν να εγκαταλείψουν εντελώς την επιχείρηση αν οι ρυθμιστικές αρχές τις αναγκάσουν να γίνουν ηλεκτρικές πολύ γρήγορα, λένε στελέχη του κλάδου. 

Διαβάστε Επίσης

Το άλμα στις τιμές για τις leasing ηλεκτρικών αυτοκινήτων έρχεται καθώς οι περικοπές στις επιδοτήσεις για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία πλήττουν τις πωλήσεις και κινδυνεύει να καθυστερήσει η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση, ακριβώς τη στιγμή που οι Βρυξέλλες θέλουν να αυξήσουν την υιοθέτηση, λένε τα στελέχη.

Leasing Αυτοκινήτου

"Αν μας πιέσουν πολύ, πολύ σκληρά, ότι όλα πρέπει να γίνουν ηλεκτρικά πολύ σύντομα, οι μέτοχοί μου θα πουν 'δεν θέλουμε να πάρουμε το ρίσκο' και θα βγούμε από την αγορά", δήλωσε ο Tim Albertsen, διευθύνων σύμβουλος της Ayvens, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ευρώπη. "Ας είμαστε ειλικρινείς, χωρίς εμάς, ποιος θα αναλάβει το ρίσκο", κατέληξε. 

Η Ayvens, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη γαλλική τράπεζα Societe Generale, διαθέτει στόλο 3,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, εκ των οποίων περίπου το 10% είναι ηλεκτρικά. Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στην Ευρώπη, καθώς το 60% των νέων αυτοκινήτων όλων των τύπων καυσίμων μισθώνονται, σύμφωνα με υπολογισμούς της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment που βασίζονται σε στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Dataforce. Όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ποσοστό αυτό εκτιμάται ότι φτάνει το 80%. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε στο Reuters, η Dataforce, στις 16 ευρωπαϊκές αγορές όπου μπορεί να εντοπίσει τις ταξινομήσεις στόλων- συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας- το 60% των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πηγαίνουν σε εταιρικούς στόλους και εμπορικούς αγοραστές. 

Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Οι ειδικοί λένε ότι αυτοί οι αγοραστές χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά leasing και περίπου οι μισές από τις υπόλοιπες πωλήσεις σε ιδιώτες αγοραστές είναι επίσης leasing. Σε αγορές χωρίς επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικού για ιδιώτες αγοραστές, η κυριαρχία των επιχειρήσεων είναι ακόμη πιο έντονη. 

Στη Βρετανία και το Βέλγιο, για παράδειγμα, οι ιδιώτες αντιπροσωπεύουν μόλις το 23% και το 8% των νέων αγορών EV αντίστοιχα το 2023, δήλωσε η Dataforce. Η τιμή μιας μίσθωσης έχει σχεδιαστεί για να λαμβάνει υπόψη την απόσβεση ενός οχήματος κατά τη διάρκεια της τυπικής τριετούς περιόδου μίσθωσης, με βάση τις εκτιμώμενες τιμές μεταπώλησης ή υπολειμματικές αξίες.

Διαβάστε Επίσης

Αλλά αν οι τιμές μεταχειρισμένων οχημάτων καταλήξουν να είναι χαμηλότερες από τις αναμενόμενες όταν λήξει η μίσθωση, οι εταιρείες leasing δέχονται οικονομικό πλήγμα όταν παίρνουν πίσω το όχημα. Για διάφορους λόγους - από τις μειώσεις των τιμών της Tesla έως τις ανησυχίες σχετικά με τις υποδομές φόρτισης και τη διάρκεια ζωής των μπαταριών και την εισροή πιο προσιτών κινεζικών EV - οι τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων διολισθαίνουν στην Ευρώπη από τότε που έφτασαν στο απόγειό τους τον Οκτώβριο του 2022. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρασχέθηκαν στο Reuters από την εταιρεία δεδομένων Autovista, οι τιμές μεταπώλησης των EVs στη Γερμανία στις αρχές Ιουλίου ήταν 24% κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα και 30% χαμηλότερα στη Βρετανία. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα μεταχειρισμένα βενζινοκίνητα μοντέλα, τα οποία παρέμεναν περίπου 15% ακριβότερα και στις δύο αγορές.

"Οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο δεκτικοί με τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά πρέπει να είναι φτηνά", δήλωσε ο Gary Cambridge, συνεργάτης της εταιρείας εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Cambridge Motors στο Λονδίνο. "Αν είναι ακριβά, ο κόσμος δεν τα θέλει".

Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Οι εταιρείες leasing στις οποίες απευθύνθηκε το Reuters αρνήθηκαν να δώσουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με τυχόν απώλειες σε συμβόλαια ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την πτώση των υπολειμματικών αξιών. Τα σημάδια της κάμψης αυτής όμως έχουν εμφανιστεί στις ανακοινώσει ορισμένων εταιρειών ενοικίασης.

Η Hertz ανέφερε αποσβέσεις ύψους περίπου 150 εκατομμυρίων δολαρίων για τα περίπου 20.000 EV που έχει πουλήσει σε πολύ μειωμένες τιμές, ενώ η Sixt δήλωσε ότι οι χαμηλότερες υπολειμματικές αξίες για τα ηλεκτρικά μείωσαν τα κέρδη της για το 2023 κατά 40 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Bart Beckers, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Arval, της εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης που ανήκει στη γαλλική τράπεζα BNP Paribas, δήλωσε ότι οι απώλειες από τις χαμηλές τιμές μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι επί του παρόντος περιορισμένες σε αριθμό, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού χαρτοφυλακίου τους.

Διαβάστε Επίσης

"Αλλά τα ποσά δεν είναι ασήμαντα", δήλωσε στο Reuters. "Όπως και άλλοι ηγέτες στην αγορά (η Arval) έχει ήδη αναγκαστεί να αυξήσει τις τιμές λόγω των χαμηλότερων υπολειμματικών αξιών".

Όπως και στην Ayvens, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μόνο το 10% περίπου του στόλου της Arval που αριθμεί 1,7 εκατομμύρια οχήματα. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παράσχει αποζημίωση σε μετρητά στις εταιρείες leasing για την πτώση των αξιών των EV, λένε στελέχη του κλάδου.

Το Reuters ανέφερε τον Μάιο ότι η Tesla έχει προσφέρει εκπτώσεις και άλλους τρόπους για να μετριάσει τις απώλειες σε εταιρείες leasing, συμπεριλαμβανομένης της Ayvens, αν και ο διευθύνων σύμβουλος Albertsen αρνήθηκε να πει ποιες ήταν αυτές. Αλλά τα στελέχη λένε ότι οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης εξακολουθούν να φέρουν τον κίνδυνο για τις τιμές μεταπώλησης των EV, γι' αυτό και οι τιμές έχουν ανέβει.

Leasing Αυτοκινήτου

Οι εταιρείες leasing στις οποίες απευθύνθηκε το Reuters αρνήθηκαν να δώσουν λεπτομέρειες σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών για τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα, καθώς το θέμα είναι ευαίσθητο. Στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, τα στοιχεία που δόθηκαν στο Reuters από τον φορέα CAR Center Automotive Research δείχνουν ότι οι μισθώσεις EV έχουν κάνει άλμα τα τελευταία τρία χρόνια.

Τον Αύγουστο του 2021, το leasing για ένα EV αξίας 45.000 ευρώ κόστιζε 284 ευρώ το μήνα, πολύ κάτω από τα 473 ευρώ για ένα αντίστοιχο μοντέλο θερμικού κινητήρα. Τώρα, το κόστος για το EV έχει υπερδιπλασιαστεί στα 621 ευρώ, ενώ το συμβατικό αυτοκίνητο έχει παραμείνει στα 468 ευρώ. Οι γερμανικές πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 16% το πρώτο εξάμηνο του 2024, αφού η κυβέρνηση διέκοψε απότομα τις επιδοτήσεις για τους καταναλωτές τον Δεκέμβριο και η πτώση αυτή έπληξε τη συνολική τάση της ΕΕ.

Οι πωλήσεις των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ αυξήθηκαν στο 14,6% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2023 από 6,1% το 2020, αλλά το ποσοστό αυτό υποχώρησε στο 14,4% το πρώτο εξάμηνο, καθώς οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν χλιαρά κατά 1,3%.

Λύσεις ανάγκης

Ο Albertsen στην Ayvens δήλωσε ότι η εταιρεία μισθώνει πλέον τα EVs για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης για να μειώσει τους κινδύνους μεταπώλησης. Έχει επίσης αρχίσει να εκμισθώνει τα EV μία ή δύο φορές περισσότερο "σε πιο προσιτή τιμή" και να τα διατηρεί στο χαρτοφυλάκιό της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενδεχομένως έως και οκτώ χρόνια, είπε.

Διαβάστε Επίσης

Οι εταιρείες leasing δηλώνουν, επίσης, ότι ανησυχούν πως μια διαβούλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τον τρόπο επιτάχυνσης της υιοθέτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους εταιρικούς στόλους θα μπορούσε να οδηγήσει σε υποχρεωτικούς στόχους πωλήσεων EV, καθώς αυτό θα αύξανε τους κινδύνους μεταπώλησης που ήδη αντιμετωπίζουν.

"Όσο μεγαλύτερο γίνεται το μερίδιο των EV στα χαρτοφυλάκιά τους, τόσο μεγαλύτερο θα είναι αυτό το πρόβλημα", δήλωσε ο Richard Knubben, γενικός διευθυντής της Leaseurope, ενός οργανισμού-ομπρέλα στις Βρυξέλλες που ασκεί πιέσεις για λογαριασμό των ομίλων χρηματοδοτικής μίσθωσης και ενοικίασης αυτοκινήτων.

Η ανοικτή δημόσια διαβούλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θέμα "Πράσινοι εταιρικοί στόλοι", η οποία περιελάμβανε την εξέταση πιθανών μέτρων για την επιτάχυνση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, έληξε στις 8 Ιουλίου. Η οργάνωση Transport & Environment (T&E), με έδρα τις Βρυξέλλες, επιθυμεί η Επιτροπή να δώσει εντολή στους μεγάλους εταιρικούς στόλους και τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης της Ευρώπης να γίνουν 100% ηλεκτρικοί μέχρι το 2030.

μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

Ο Stef Cornelis, διευθυντής του προγράμματος για τους ηλεκτρικούς στόλους της T&E, δήλωσε ότι ο εξαναγκασμός των στόλων σε ηλεκτροκίνηση θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για τους καταναλωτές και θα επιταχύνει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι η διαβούλευση αποσκοπούσε στον εντοπισμό ουσιαστικών ελλείψεων της αγοράς που δικαιολογούν τη λήψη μέτρων, αλλά δεν αποσκοπούσε στη μέτρηση της υποστήριξης για οποιαδήποτε πρωτοβουλία. Οι κακές επιδόσεις των Πράσινων και των κεντρώων κομμάτων στις ευρωπαϊκές εκλογές του Ιουνίου έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με την τύχη της απαγόρευσης των αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ το 2035, οπότε είναι αβέβαιο αν η Επιτροπή θα πιέσει για μια εντολή 100%.

Αλλά οι εταιρείες leasing λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους την απειλή. Η Leaseurope δήλωσε ότι μια εντολή ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ζημιώσει σημαντικά τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και ο Beckers της Arval λέει ότι, τουλάχιστον, θα πρέπει να αυξήσει περαιτέρω τα μελλοντικά επιτόκια χρηματοδοτικής μίσθωσης. "Με απλά λόγια, οι τιμές θα ανέβαιναν", δήλωσε. "Αυτό θα αποθάρρυνε τους εταιρικούς στόλους από το να συνεχίσουν τη χρηματοδοτική μίσθωση"

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network