Έρχεται το μαύρο κουτί στα αυτοκίνητα-Πότε θα εφαρμοστεί και πώς λειτουργεί

Όπως και στα αεροπλάνα, έτσι και στα οχήματα τίθεται σε εφαρμογή η υποχρεωτική τοποθέτηση Καταγραφέα Δεδομένων Γεγονότων (EDR) στο όνομα της ασφάλειας. Οι πληροφορίες που θα καταγράφονται στο μαύρο κουτί θα είναι εμπιστευτικές στη βάση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

atixima

Πριν από περίπου 70 χρόνια, εφευρέθηκε ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης για αεροπλάνα. Ο αντίστοιχος Καταγραφέας Δεδομένων Γεγονότων (EDR) -δηλαδή μαύρο κουτί για οχήματα- για τα οχήματα θα είναι μια συσκευή καταγραφής δεδομένων ατυχημάτων όπου θα είναι υποχρεωτικός στην ΕΕ από τις 7 Ιουλίου 2024.

Ωστόσο, για τα βαρέα οχήματα που μεταφέρουν ανθρώπους ή προϊόντα, η αντίστοιχη υποχρέωση τοποθέτησης μαύρου κουτιού θα ξεκινήσει από τις 7 Ιανουαρίου 2029. Ήταν κάτι που αναμενόταν καθώς η σχετική απόφαση – που πάρθηκε μετά από χρόνια διαβουλεύσεων – είχε ληφθεί το 2019.

Πλέον βρισκόμαστε βρισκόμαστε μια ανάσα από την ημερομηνία κλειδί. Από τις 7 Ιουλίου, όσα νέα αυτοκίνητα λαμβάνουν έγκριση τύπου για να διατεθούν στην αγορά, θα πρέπει εκ κατασκευής να είναι εφοδιασμένα με μαύρο κουτί.

Η απόφαση αυτή δεν αφορά, προς το παρόν, τα αυτοκίνητα που έχουν λάβει έγκριση και πωλούνται σήμερα. Ούτε τα αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η υποχρέωση αυτή προκύπτει στο όνομα της οδικής ασφάλειας.

Η συσκευή θα ονομάζεται ΕDR (Event Data Recorder), δηλαδή καταγραφέας δεδομένων συμβάντος. Δεν χρειάζεται να αντέξει τις τεράστιες δυνάμεις μιας αεροπορικής συντριβής και δεν καταγράφει συνομιλίες, όπως συμβαίνει στο πιλοτήριο.

mavro kouti
Το μαύρο κουτί στα αεροπλάνα είναι ουσιαστικά μια συσκευή καταγραφής δεδομένων με κόκκινο ή πορτοκαλί περίβλημα που αντέχει σε παραμορφώσεις πρόσκρουσης

Το αεροπλάνο είναι μέσο δημόσιας μεταφοράς, το οποίο υπόκειται σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο προστασίας δεδομένων από ό,τι ένα ιδιωτικό όχημα. Παρόλα αυτά, οι δύο συσκευές είναι παρόμοιες σε ένα σημείο: Τα καταγεγραμμένα δεδομένα καθιστούν δυνατή την πιο αξιόπιστη αναπαράσταση των ατυχημάτων.

Πώς λειτουργεί

Το σύστημα ΕDR θα καταγράφει στη μνήμη του τα δυναμικά δεδομένα του αυτοκινήτου, λίγο πριν και αμέσως μετά από ένα τροχαίο ατύχημα. Την ταχύτητα, το φρενάρισμα, τη θέση του αυτοκινήτου, καθώς και τα συστήματα ασφαλείας του αυτοκινήτου που ενεργοποιήθηκαν. Καταγράφει επίσης εάν οι επιβάτες φορούν ζώνες ασφαλείας, καθώς και την ενεργοποίηση των εντατήρων ζωνών ασφαλείας και των αερόσακων.

mavro kouti auto

Μπορεί το σύστημα να καταγράφει συνεχώς τα σχετικά δεδομένα όμως τα αποθηκεύει μόνιμα μόνο όταν ανιχνεύει αλλαγή στη διαμήκη ή πλευρική κατεύθυνση άνω των 8 χλμ./ώρα εντός 150 χιλιοστών του δευτερολέπτου. Χωρίς αυτό το σήμα ενεργοποίησης, τα καταγεγραμμένα δεδομένα θα αντικαθίστανται επανειλημμένα.

Οι πληροφορίες αυτές θα είναι εμπιστευτικές ώστε να εξασφαλίζεται η ανωνυμία. Δεν θα είναι προσβάσιμες στον καθένα. Μάλιστα, δεν θα περιέχουν κανένα χρήσιμο στοιχείο για την αναγνώριση του οχήματος, του ιδιοκτήτη ή του οδηγού του.

Θα μπορούν, ωστόσο, να χρησιμοποιηθούν από τις δικαστικές αρχές σε περίπτωση ατυχήματος, προκειμένου να αναπαραχθεί η δυναμική του κάθε εμπλεκομένου οχήματος. Άρα και να αποδοθούν οι ευθύνες, στην περίπτωση που κάποιος ευθύνεται για το ατύχημα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network