Στην πρώτη του ομιλία ως επικεφαλής της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ο Luca de Meo, δήλωσε πως οι προτεινόμενοι από την ΕΕ κανονισμοί εκπομπών ρύπων Euro 7, θα μπορούσαν να αναγκάσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κλείσουν εργοστάσια στην Ευρώπη. Ο λόγος που επικαλείται ο de Meo, είναι πως οι επενδύσεις που θα χρειαστεί να γίνουν για την συμμόρφωση με τους κανόνες αυτούς είναι τεράστιες, ενώ σημειώνει πως θα μπορούσαν να διατεθούν για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι ανησυχίες του de Meo έρχονται σε μία κρίσιμη στιγμή για τον κλάδο και την ACEA ειδικότερα, καθώς η τελευταία προσπαθεί να κλείσει τις πληγές που τις άνοιξαν οι αποχωρήσεις πέρυσι της Stellantis, δεύτερου μεγαλύτερου ομίλου της Ευρώπης σε όγκο μετά τη VW, καθώς και της Volvo.
"Δύσκολες ώρες" για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε σταυροδρόμι, δήλωσε ο de Meo, αντιμετωπίζοντας πιέσεις από τις ρυθμιστικές αρχές για αποκλειστική πώληση αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2035, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από τις ΗΠΑ και την Κίνα με ευνοϊκά εμπορικά μέτρα.
"Δεν απαγορεύουν ή ρυθμίζουν, αλλά μάλλον τονώνουν μαζικά τις βιομηχανίες των χωρών αυτών", δήλωσε ο de Meo, καθώς προέτρεψε τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές να αναλάβουν δράση στο νόμο I.R.A. του προέδρου των ΗΠΑ, Joe Biden, ο οποίος επιδιώκει να προσελκύσει κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων με επιδοτήσεις καθαρής τεχνολογίας, αξίας $370 δις.
Η Ευρώπη κατά του I.R.A. ως προστατευτικού μέτρου
Ο De Meo περιέγραψε ως "ασύμμετρο" το επιχειρηματικό και τεχνολογικό περιβάλλον που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. "Ήμασταν ανοιχτοί στο να καλωσορίσουμε τις νεοεισερχόμενες εταιρείες", είπε, σημειώνοντας ότι οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν μερίδιο στην Ευρώπη, ενώ διερωτήθηκε αν "προσέχουμε την αρχή της αμοιβαιότητας που κανονικά θα έπρεπε να ρυθμίζει τις παγκόσμιες εμπορικές αρχιτεκτονικές;"
Παράλληλα, σε επιστολή του προς τις ρυθμιστικές αρχές και τους αξιωματούχους της ΕΕ, ο de Meo αναφέρει πως "καλούμε επειγόντως την Ευρώπη να θέσει σε εφαρμογή μια φιλόδοξη και δομημένη πολιτική για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία θα ανταγωνίζεται εκείνες άλλων περιοχών του κόσμου, διασφαλίζοντας και προωθώντας παράλληλα το ελεύθερο εμπόριο σε ολόκληρο τον κόσμο". Ο de Meo ξεχώρισε τους κανονισμούς Euro 7, οι οποίοι διέπουν την απελευθέρωση σωματιδίων στην εξάτμιση, ως αντιπαραγωγικούς για τον στόχο της μείωσης των εκπομπών CO2.
Ένα προσχέδιο των κανονισμών Euro 7 κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2022, με στόχο την εφαρμογή τους μέχρι τον Ιούλιο του 2025. Οι επικριτές τους, ανέφεραν ότι το χρονικό αυτό πλαίσιο είναι πολύ σύντομο για την οριστικοποίηση των κανόνων και τη λήψη homologation χιλιάδων εκδόσεων αυτοκινήτων που διατίθενται προς πώληση και ότι τα φίλτρα και οι καταλύτες που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων είναι απαγορευτικά ακριβά.
Το Euro 7 δημιουργεί πρόβλημα βιωσιμότητας
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το Euro 7 θα αυξήσει το κόστος ανά όχημα κατά €1.000 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και κατά το διπλάσιο για τους καταναλωτές, αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι το νούμερο αυτό θα είναι χαμηλότερο. Η αύξηση των τιμών θα μπορούσε να μειώσει τις πωλήσεις νέων οχημάτων κατά 7-10% είπε ο de Meo, οδηγώντας έτσι στο κλείσιμο, για παράδειγμα, τεσσάρων εργοστασίων του ομίλου Renault. Δεν διευκρίνισε ποιοι τύποι εργοστασίων κινδυνεύουν, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με το ερώτημα πώς θα κλείσουν τις επιχειρήσεις τους που ασχολούνται με το σύστημα μετάδοσης κίνησης εσωτερικής καύσης, κατά τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
"Θα μπορούσαμε να επιτύχουμε πολύ καλύτερη σχέση κόστους-οφέλους αν κατευθύναμε τις τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται για το Euro 7 στην ηλεκτροκίνηση, καθιστώντας τα EV πιο προσιτά ή μειώνοντας τις εκπομπές του σημερινού στόλου, για παράδειγμα μέσω καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα", κατέληξε ο de Meo.