Ογκώδες είναι το βιβλίο της ιστορίας Alfa Romeo με τις πρώτες αναφορές να ξεκινούν το 1910. Το όνομα Junior υιοθετήθηκε από την ιταλική εταιρεία στις κουπέ εκδόσεις Giulia με τις κωδικές ονομασίες σειρών 105 και 115, εκεί κοντά στα μέσα της δεκαετίας των sixsties όταν παρουσιάστηκε το μοντέλο Alfa Romeo GT 1300 Junior.
Προς τα τέλη εκείνης της δεκαετίας κυκλοφόρησε η Spider 1300 Junior και η Giulia Coupe 1300 GT /GTA Junior με το όνομα να κυριαρχεί σε διάφορες εκδόσεις της Alfa Romeo και τη δεκαετία του '70. Στην Ελλάδα εκείνης της εποχής τα μοντέλα Junior της Alfa Romeo κέρδισαν υψηλή δημοτικότητα κυρίως μέσα από τους αγώνες spint και αναβάσεων.
Στην εποχή μας το όνομα Junior ανασύρθηκε από το χρονοντούλαπο και αποδόθηκε σε ένα καινούργιο μοντέλο. Τα τελευταία χρόνια η Alfa Romeo ασχολείται κυρίως με την κατηγορία των SUV.
Ξεκίνησε από τα υψηλά κλιμάκια παρουσιάζοντας το 2016 την Stelvio, πέρασε το 2022 χαμηλότερα στην Tonale που σχεδίασε ο δικός μας Αλέξανδρος Λιώκης για να έρθει σήμερα με τη σύγχρονη Junior να επαναπροσδιορίσει το κοινό της, στα πλαίσια της εμπορικής κατηγορία των μικρών SUV.
Σε αυτή λοιπόν την διευρυμένη γκάμα SUV και όχι μόνο, η νέα Junior είναι η μοναδική Alfa που διατίθεται σε έκδοση πλήρως ηλεκτρική. Φέρει την συνοδευτική ονομασία Elettrica και όπως πλέον όλα τα μοντέλα της ιταλικής εταιρείας χρησιμοποιεί κοινά μηχανικά μέρη με άλλα μοντέλα του ομίλου Stellantis, για προφανείς λόγους των μειώσεων κλίμακας κόστους.
Αυτή η συνθήκη διόλου δεν στερεί από την Junior τα μοναδικά – Alfa Romeo – χαρακτηριστικά της αν και θα τολμούσαμε να πούμε ότι από τα τρία SUV της ιταλικής γκάμας είναι η λιγότερο σπορτίβ σε αίσθηση και συμπεριφορά.
Η κουλτούρα
Η Alfa Romeo έχει φανατικούς αγοραστές και έχει καταξιωθεί ως ένα brand που προτάσσει τα δυναμικά χαρακτηριστικά στα μοντέλα του, τόσο στο σχέδιο όσο και στο tuning.
H νέα Junior αποτελεί ένα τέτοιο δείγμα γραφής σε ότι αφορά στην εικόνα όμως σε επίπεδο στησίματος και αίσθησης στην οδήγησης δεν διαφέρει και πολύ από ένα ομογάλακτο Peugeot 2008, ένα Opel Mokka, ένα FIAT 600 ή ένα Jeep Avenger. Και αυτά τα παραδείγματα δεν είναι τυχαία καθώς όλα μοιράζονται κοινό πάτωμα και μηχανικά μέρη και έχουν αντίστοιχα αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις.
Η εξηλεκτρισμένη αρχιτεκτονική της Junior είναι σύγχρονη. Η μπαταρία των 51 kWh (μεικτής χωρητικότητας 54 kWh) μπορεί να φορτιστεί με συνεχές ρεύμα έως 100 kW, κάτι που σύμφωνα με την Alfa Romeo της επιτρέπει να φτάσει από το 10% της πληρότητας στο 80%, σε 27 λεπτά.
Η έκδοση των 156 ίππων έχει εγκεκριμένη αυτονομία 412 χλμ./φόρτιση, η οποία είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από ό,τι έχουν άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του ομίλου Stellantis με τα οποία μοιράζεται το ίδιο ηλεκτρικό σύστημα.
Στην πράξη μια αυτονομία της τάξεως των 370 χλμ. είναι πλήρως εφικτή ενώ σε συνθήκες αστικής χρήσης η εμβέλεια προσεγγίζει εκείνη της εργοστασιακής μέτρησης.
Ο εξοπλισμός της βασικής Junior Elettrica περιλαμβάνει εκτός των άλλων προβολείς LED, πίσω φώτα LED, cruise control , σύστημα αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας , πέδηση έκτακτης ανάγκης (με ανιχνευτή πεζών και ποδηλάτων), πίσω αισθητήρες στάθμευσης, κλιματισμό, πίνακα οργάνων με οθόνη 10,25 ιντσών και σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 10,1 ιντσών με φωνητικό βοηθό "Hey Alfa” με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (GPT Chat) και συμβατότητα με Android Auto και Apple CarPlay χωρίς καλώδια.
Προαιρετικά υπάρχουν και τρία πακέτα: Techno, Sport και Premium όπου εκεί θα βρείτε τα εξαιρετική σχεδίασης και εργονομίας μπάκετ καθίσματα και το τιμόνι από αλκαντάρα.
Το cockpit έχει αρκετά διακριτικά στοιχεία που υπενθυμίζουν πως βρίσκεσαι μέσα σε Alfa Romeo. Οι φωτιζόμενοι αεραγωγοί με το σήμα είναι μια νέα όσο και πικάντικη πινελιά. Ωστόσο, για τους γνωστούς λόγους, βλέπεις πολλά χειριστήρια, μαζί με εκείνα του αυτόματου κιβωτίου, που προέρχονται από Peugeot, Opel, κ.ο.κ. Παράλληλα οι άνω επιφάνειες του ταμπλό με τα σκληρά πλαστικά αποτελούν παραφωνία σε ένα μοντέλο που υπερισχύει για την φινέτσα του.
Το τριάκτινο τιμόνι είναι καλό σε αφή και ο βασικός πίνακας ενδείξεων προβάλλει μέσα από ένα κλασικό σχέδιο Alfa Romeo, με δύο χωνευτά ημικύκλια.
Γενικώς οι χώροι για τους πίσω βρίσκονται στο μέσο όρο της κατηγορίας. Από την άλλη, για μικρό ηλεκτρικό SUV, τα 400 λίτρα του πορτμπαγκάζ, φαντάζουν ως ένα καλό μέγεθος.
Ενεργειακή απόδοση
Το απόβαρο βρίσκεται στα 1.620 κιλά που είναι μια καλή τιμή σε αυτή την κατηγορία (περίπου 250 κιλά βαρύτερα από ένα υβριδικό B-SUV) και με βάση τη μπαταρία που διαθέτει – δεν την λες μικρή. Αυτό συμβάλλει στην καλή ενεργειακή απόδοση και κατ' επέκταση στην αυτονομία.
Μια γενιά πριν, τα ηλεκτρικά μοντέλα αυτής της κατηγορίας στη γκάμα Stelantis είχαν εμβέλειες μεταξύ 320-360 χλμ. Σήμερα έχουν ανέβει στα 400-420 χλμ./φόρτιση.
Επιστροφή στη Junior Elettrica και το βασικό σε μια Alfa ήταν και παραμένει το οδηγικό μοτίβο. Η λειτουργία και το τράβηγμα του ηλεκτροκινητήρα δεν αφήνει αμφιβολία για τους 156 ίππους. Μπορείς μέσω της έκδοσης Veloce να ανέβεις στους 280 ίππους όμως θα χάσεις πολλά σε εμβέλεια.
Η μικρή ηλεκτρική έκδοση της Junior είναι μια χαρά. Καλό είναι και το set-up των αναρτήσεων. Γενικώς η κύληση έχει ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Η κρεμαγιέρα στερείται αίσθησης και βαρύτητας όμως προσφέρει μικρές γωνίες χειρισμού με την συμπεριφορά του μοντέλου να χαρακτηρίζεται από καλή κατευθυντικότητα.
Από τα φρένα κανένα παράπονο με τέσσερις δίσκους να βρίσκονται μέσα στις καταπληκτικές ζάντες 18 ιντσών της Junior. Το μοντέλο διαθέτει και λειτουργία one-pedal χωρίς όμως δυνατότητα παραμετροποίησης, στην λειτουργία ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.
Ο τιμοκατάλογος της ηλεκτρικής Junior περιλαμβάνει τρία μοντέλα: δύο με 156 ίππους (απλή και Speciale) και μια στους 280 ίππους (Veloce). Η πιο φθηνή έκδοση ξεκινά από τα 33.400 ευρώ μέσω μιας νέας προωθητικής ενέργειας, για να περάσει στα 36.000 ευρώ στην Speciale ευρώ και να καταλήξει στα 43.400 ευρώ για την Veloce.
Alfa Romeo Junior Elettrica
Κινητήρας: Hλεκτρικό μοτέρ 115 kW
Μπαταρία: 50,8 kWh (54 kWh)
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς
Ισχύς: 156 PS
Ροπή: 260 Nm
0-100 km/h: 9 sec
Τελική ταχύτητα: 150 km/h
Κατανάλωση:
Μέση εργοστασιακή: 15,1 kWh/100 km
Μέση δοκιμής: 17,6 kWh/100 km
Αυτονομία δοκιμής: 380 km
Χρόνος φόρτισης: Στα 3,7 kW σε 16,2 ώρες, στα στα 7,4 kW σε 8,25 ώρες, στα 11 kW σε 5,75 ώρες σε DC (έως 100 kW) σε μισή ώρα.
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.173 mm x 1.781 mm x 1.532 mm
Μεταξόνιο: 2.562 mm
Βάρος: 1.620 kg
Χώρος αποσκευών: 400-1.265 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από 33.400€