Πόσα χρήματα θα ήσουν διατεθειμένος να πληρώσεις για να μπορείς να παίζεις Fortnite στο αυτοκίνητό σου; Αν η απάντηση κυμαίνεται στα επίπεδα των 100.000 ευρώ, τότε ίσως αξίζει να είσαι από τους πρώτους που θα συμπληρώσουν τη φόρμα παραγγελίας του Sony-Honda Afeela 1.
Η έκδοση παραγωγής του ηλεκτρικού sedan, το οποίο αποτελεί καρπό της συνεργασίας δύο εκ των κορυφαίων εταιρειών τεχνολογίας της Ιαπωνίας, παρουσιάστηκε στην έκθεση CES την Κυριακή 5 Ιανουαρίου. Και το σίγουρο είναι πως δεν πρόκειται για ένα φτηνό αυτοκίνητο.
Το Afeela 1 στην έκδοση Signature θα ξεκινά από 100.000 ευρώ και οι παραδόσεις αναμένονται να ξεκινήσουν στα μέσα του 2026. Αν η τιμή αυτή φαίνεται υπερβολική, μπορείς να περιμένεις μέχρι το 2027 για την έκδοση Origin, η οποία θα κοστίζει περίπου 85.000 ευρώ. Οι προπαραγγελίες θα γίνονται διαδικτυακά με προκαταβολή 190 ευρώ.
Το Afeela 1 λοιπόν, είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας Honda και Sony, που θα μας δώσει και ένα SUV, καθώς και άλλα φτηνότερα ηλεκτρικά μοντέλα στο μέλλον. Αν και θα κατασκευάζεται από την Honda στο Οχάιο, η Sony είναι αυτή που αναλαμβάνει τον ηγετικό ρόλο στον τομέα της τεχνολογίας του αυτοκινήτου.
Βασικός στόχος του Afeela 1 είναι να φέρει τα ηλεκτρικά οχήματα της Ιαπωνίας, σε ανταγωνιστικό επίπεδο με τα σύγχρονα, ψηφιακά εξελιγμένα μοντέλα που κυκλοφορούν από την Κίνα, και να διασφαλίσει ότι η Sony δεν θα μείνει πίσω στο παιχνίδι της ενσωμάτωσης τεχνολογίας, ψυχαγωγίας και παιχνιδιών απευθείας στο αυτοκίνητο.
Με μια μπαταρία 91 kWh, το Afeela 1 διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον μπροστινό και έναν στον πίσω άξονα, με συνολική ισχύ 480 ίππους. Η αυτονομία του υπολογίζεται γύρω στα 480 χιλιόμετρα, ενώ υποστηρίζει ταχεία φόρτιση με ισχύ έως 150 kW. Το Afeela 1 θα διαθέτει υποδοχή φόρτισης North American Charging Standard (NACS) ήδη από το εργοστάσιο.
Ωστόσο, τα νούμερα της αυτονομίας και της ταχύτητας φόρτισης, τοποθετούν το Afeela 1 πίσω από αρκετούς σύγχρονους ανταγωνιστές στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά σε αυτή την κατηγορία τιμής. Για παράδειγμα, το κορυφαίο Lucid Air, με παρόμοια τιμή, υποστηρίζει φόρτιση 300 kW και έχει αυτονομία τουλάχιστον 670 χιλιομέτρων.
Παρά τα συγκριτικά του μειονεκτήματα, η Sony δήλωσε ότι το Afeela 1 είναι τεχνικά άρτιο. Στην παρουσίαση της CES, το αυτοκίνητο ανέβηκε στη σκηνή μόνο του, με τον επικεφαλής της μονάδας κινητικότητας, Yasuhide Mizuno, να αναφέρει ότι το μοντέλο είναι σχεδόν έτοιμο μετά από λιγότερο από δύο χρόνια εξέλιξης.
Το Afeela 1 θα διαθέτει μερικά από τα πιο προηγμένα συστήματα υποβοήθησης αυτόνομης οδήγησης στην αγορά, χάρη στους 40 αισθητήρες του, περιλαμβανομένων 18 καμερών, 1 LIDAR, 9 ραντάρ και 12 αισθητήρων υπερήχων.
Οι συγκρίσεις με την Tesla είναι βέβαια αναπόφευκτες, καθώς αυτή ηγείται στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης, αλλά χρησιμοποιεί μόνο κάμερες και τεχνητή νοημοσύνη, κάτι που οι επικριτές της λένε ότι μειώνει την αντίληψη του αυτοκινήτου για το περιβάλλον του. "Η τεχνητή νοημοσύνη του Afeela αναγνωρίζει με ακρίβεια το περιβάλλον γύρω του και χρησιμοποιεί έναν προγραμματιστή τεχνητής νοημοσύνης για να δημιουργεί βέλτιστα σχέδια οδήγησης", δήλωσε ο Mizuno.
Όταν ενεργοποιείται το σύστημα αυτόνομης οδήγησης, το αυτοκίνητο "μιλάει" στον οδηγό και τους επιβάτες, παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες για το δρόμο, ενώ όταν είναι σταθμευμένο, προσφέρει ψυχαγωγία εντός του οχήματος, όπως παιχνίδια, μουσική, ταινίες και άλλα, πολλά από τα οποία προέρχονται από την τεράστια βιβλιοθήκη περιεχομένου της Sony.
Προς το παρόν, οι κρατήσεις για το Afeela 1 θα αφορούν μόνο τους κατοίκους της Καλιφόρνιας, αλλά ο Mizuno ανέφερε ότι υπάρχουν σχέδια για σταδιακή επέκταση και σε άλλες πολιτείες.
Θα έχει εμπορική επιτυχία το Afeela 1; Η τιμή του είναι αρκετά υψηλή για ένα νέο brand (αν και προέρχεται από δύο μεγάλες και αναγνωρισμένες εταιρείες), ειδικά σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτου, είτε ηλεκτρικών είτε άλλων, τείνει προς φτηνότερα μοντέλα.
Ωστόσο, δεν είναι ασυνήθιστο για νέους κατασκευαστές EV να ξεκινούν με τα πιο ακριβά και premium μοντέλα τους, ενώ παράλληλα προσπαθούν να αυξήσουν την κλίμακα παραγωγής και να μειώσουν το κόστος.
Επιπλέον, το Afeela 1 φαίνεται να είναι ένα από τα πιο τεχνολογικά προηγμένα αυτοκίνητα της αγοράς, όμως η χρήση LIDAR και η ασφαλής, προηγμένη αυτόνομη οδήγηση δεν είναι φτηνά. Επίσης, παραπέμπει στα οχήματα που βασίζονται στο λογισμικό και κατακτούν την κινεζική αγορά.
Το σίγουρο βέβαια είναι, πως αρκετά σύντομα η Sony-Honda θα χρειαστεί να εργαστεί περισσότερο πάνω στην αυτονομία και την ταχύτητα φόρτισης μέχρι το 2026 (και το 2027), αν θέλουν πραγματικά το Afeela 1 να δικαιολογήσει αυτή την τιμή.
Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται γρήγορα, και αν οι δύο ιαπωνικοί κολοσσοί προσβλέπουν σε μια αξιοπρεπή πορεία στην αγορά, θα χρειαστούν αρκετά περισσότερα από εξελιγμένο αυτόματο πιλότο και ενσωματωμένα βιντεοπαιχνίδια.