Electrogenic Citroen DS: Ηλεκτρική ιεροσυλία ή restomod θαύμα;

Το σημαντικότερο -ίσως- μοντέλο από καταβολής τροχού και -χωρίς ίσως- το πιο όμορφο στην ιστορία της αυτοκίνησης, έχασε μέρος από το χαρακτήρα του. Αλλά, τουλάχιστον εξασφάλισε το μέλλον του

Τρίζουν τα κόκαλα του Charles de Gaulle. Πριν από οτιδήποτε άλλο, ας θυμηθούμε εν τάχει ότι η Citroen DS ήταν ένα επαναστατικό αυτοκίνητο. Και εδώ, ο επιθετικός προσδιορισμός δεν χρησιμοποιείται καταχρηστικά: υδροπνευματική ανάρτηση, στάνταρ δισκόφρενα, σχεδίαση που δεν προσέβαλε τον φουτουρισμό, προβολείς που έστρεφαν μαζί με το τιμόνι, ήταν μερικοί μόνο από τους νεωτερισμούς της Citroen DS.

Όταν λανσαρίστηκε πίσω στο πολύ μακρινό 1955, επρόκειτο να έχει έναν επίπεδο εξακύλινδρο κινητήρα, αλλά η εξέλιξη του μοντέλου κόστισε κάτι παραπάνω, οπότε η Citroen DS συμβιβάστηκε με ένα τετρακύλινδρο σύνολο από το παλαιότερο Traction Avant. Δυστυχώς όμως (ή, πραγματικά, ευτυχώς) τώρα θα μιλήσουμε γι' αυτή την electromod Citroen DS. Αν δεν είσαι εξοικωμένος με τον όρο, μάθε ότι μετά το restomod (τα μοντέλα που παρά το γεγονός ότι επικαιροποιούνται και βελτιώνονται μηχανικά, διατηρούν τον χαρακτήρα του δημιουργού τους) ακολούθησε ο εξηλεκτρισμός κλασικών αυτοκινήτων.

Όταν η DS έπεσε στα χέρια της Electrogenic

Εκεί στο Oxfordshire, οι της Electrogenic είχαν την στοιχειώδη ευαισθησία να μην "κόψουν" το αρχικό αυτοκίνητο και, όλοι εμείς που έχουμε ενδοιασμούς για την καταστροφή της ιστορίας, ξεφυσάμε καθησυχασμένοι όταν μαθαίνουμε ότι η μετατροπή της Electrogenic, είναι πλήρως αναστρέψιμη.

Καταλήγουμε λοιπόν σε ένα κομμάτι της αυτοκίνησης που είναι εξ "ορισμού" πανέμορφο, αλλά και βάλσαμο να το οδηγείς, γιατί υπάρχει κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον από την καταιγιστική επιτάχυνση που καταντάει βαρετή: Ο συμπλέκτης και οι ταχύτητες που έχουν διατηρηθεί. Η Citroen DS λειτουργεί με χαμηλότερη τάση από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραγωγής (κάτι που εκτός των άλλων απλοποιεί την εγκατάσταση) και ο κινητήρας δεν έχει τόσο μεγάλο εύρος στροφών, οπότε άξιζε να υπάρχει το κιβώτιο ταχυτήτων. Το οποίο, καθόλου συμπτωματικά απαιτεί τη συμμετοχή τη οδηγού και τον αποζημιώνει για το χρόνο του.

Όσο πάει γίνεται και καλύτερο.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω;

Μια ιδιορρυθμία είναι, ότι αν και πρέπει να χρησιμοποιείς τον συμπλέκτη για την αλλαγή ταχύτητας, δεν σου χρειάζεται για την εκκίνηση ή το σταμάτημα. Τα ηλεκτρικά μοτέρ, σε αντίθεση με έναν θερμικό κινητήρα, μπορεί να φτάσουν σε μηδενικές στροφές χωρίς ασφαλώς να "σβήσουν". Το εντυπωσιακό, λοιπόν, είναι το γεγονός ότι αν βαρέθηκες να συμμετέχεις και χόρτασες οδηγοκεντρικότητα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους, μπορείς να επιλέξεις δεύτερη ή τρίτη σχέση και να οδηγήσεις την DS σαν ένα "κανονικό" EV, ενώ σε ανοιχτούς δρόμους, μπορείς να επιλέξεις χαμηλότερες ή υψηλότερες σχέσεις, για λόγους αποδοτικότητας και ανάκτησης ενέργειας.

Όπως συνέβαινε με οποιαδήποτε Citroen των μέσων του αιώνα, ο μοχλός ταχυτήτων είναι αντισυμβατικός, ένας λεβιές που έχει φυτρώσει στην κολόνα του τιμονιού, και που στην περίπτωσή μας περνάει απολαυστικά από θέση σε θέση. Μια μάλλον ξεκαρδιστική πινελιά είναι ότι αυτό το αυτοκίνητο έχει ακόμα το αρχικό κουμπί του τσοκ, που παραμένει λειτουργικό αλλά τώρα πια χρησιμοποιείται για την επιλογή της όπισθεν(!).

Και πώς πάει;

Το γκάζι έχει μεγάλη διαδρομή, αλλά μαλακό πεντάλ και είναι εύκολο να είσαι αβίαστος στην οδήγησή σου. Αν μιλήσεις αγγλικά σε ένα γαλλικό αυτοκίνητο και του πεις "pedal to the metal" εισπράττεις το είδος της επιτάχυνσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που είναι αφενός δεν είναι υπερβολική για ένα υπερήλικο μοντέλο και αφετέρου είναι ευχάριστη αλλαγή σε σχέση με το θερμικό αρχέτυπο. Α, η ισχύς φτάνει τους 120 ίππους.

Δεν θα σπάσει η ηλεκτρική ροπή τον συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων;

Όχι, επειδή όλα τα εξαρτήματα είναι προσεκτικά προσαρμοσμένα και χαρτογραφημένα. Η Electrogenic αγοράζει τον κινητήρα, αλλά χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά συστήματα κατασκευασμένα in-house. Το δε σύστημα 110V είναι λιγότερο βάναυσο από το αντίστοιχο ενός σύγχρονου EV και ταιριάζει καλύτερα με το χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου με παλιό βενζινοκινητήρα και η ηλεκτροκίνηση που χρησιμοποιήθηκε στη Citroen, είναι ευχάριστα χαλαρή. Αντίθετα, σε μια Porsche 356 που επίσης μετασκεύασε η Electrogenic, η χαρτογράφηση του ηλεκτροκινητήρα ήταν "επιθετικότερη".

Βαρετές πληροφορίες για την αυτονομία και τη φόρτιση

Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες κάτω από το πίσω κάθισμα καθώς και εμπρός, πάνω από τον κινητήρα. Το σύνολό τους είναι 50kWh και η αυτονομία φτάνει τα 240 χιλιόμετρα. Αρκετά για τον ιδιοκτήτη αυτού του αυτοκινήτου, ο οποίος το οδηγεί καθημερινά. Επειδή είναι χαμηλής τάσης και το συνεχές ρεύμα θα το έψηνε, έχει τριφασική φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος 22 kW, αρκετή για να φουλάρει το ρεζερβουάρ του ρεύματος σε δύο ώρες.

Θα καταλάβω ότι είναι ηλεκτρική;

Όχι αν δεν σηκώσεις το καπό. Και μάλιστα, οι χώροι σε σχέση με μια θερμική DS (που όποιος την έχει δεν θα την περιφέρει για να κάνεις εσύ συγκριτικές μετρήσεις) είναι ίδιοι, όπως άλλωστε και το πορτ μπαγκάζ. Τα μόνα στοιχεία που μπορούν να λύσουν το γρίφο είναι η εξαφανισμένη εξάτμιση και η οθόνη που παρέχει πληροφορίες για τη φόρτιση και -καλώς- είναι αθέατη στο ντουλαπάκι και το καντράν. Όχι, δεν είναι ψηφιακός πίνακας οργάνων.

Η φιλοσοφία της Electrogenic είναι να διατηρεί την ακεραιότητα του κλασικού μοντέλου κάνοντας όλες τις εργασίες της αναστρέψιμες. Αφού ξεβιδώσουν και αφαιρέσουν κινητήρα, ψυγείο, εξάτμιση και τεπόζιτο καυσίμου, το επόμενο βήμα είναι μια ψηφιακή τρισδιάστατη σάρωση του αρχικού αμαξώματος και του πλαισίου. Στη συνέχεια, σχεδιάζουν ένα πακέτο ηλεκτροκίνητων εξαρτημάτων αποκλειστικά για τις συγκεκριμένες διαστάσεις, αλλά και με βάση την πρότερη κατανομή βάρους.

Είπαμε, πρόκειται για αυτοκίνητο που πρόκειται να οδηγηθεί, όχι για πολυμηχάνημα που θα φτιάχνει smoothies. Κάπως έτσι, η DS βρέθηκε με μπαταρίες, ηλεκτροκινητήρα, φορτιστή, μετατροπέα DC-DC και σύστημα θέρμανσης της καμπίνας.
Παρεμπιπτόντως, αν εξακολουθεί να σε απωθεί αυτή η ιστορία με τις αλλαγές ταχυτήτων και θέλεις ταχεία φόρτιση DC, η Electrogenic σχεδιάζει και κατασκευάζει επίσης μετατροπές υψηλής τάσης 400V και εκδόσεις μονής σχέσης.

Τιμούλα;

Δεν έχουμε απάντηση, αφού η τιμή δεν είναι (και δεν μπορεί να είναι) fix. Οι περισσότερες μετατροπές της Electrogenic γίνονται κατά παραγγελία και προσφέρουν πολλές επιλογές σε κινητήρα, μέγεθος μπαταρίας και τάση, μεταξύ άλλων. Και, φυσικά, εξαρτάται από το αν θα τους παρέχεις εσύ το αυτοκίνητο του οποίου την κίνηση θέλεις να εξασφαλίσεις στο διηνεκές, ή έστω, για τα δισέγγονά σου, που θα βλέπουν τους θερμικούς κινητήρες στα μουσεία, δίπλα από τις αντλίες καυσίμου.
 

Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS
Electrogenic Citroen DS