Δοκιμή Skoda Enyaq Coupe RS: Περισσότερο σπορ, λιγότερο RS
Αυτό είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο επιδόσεων της Skoda με το logo RS. Οι επιδόσεις, όμως, είναι το εύκολο κομμάτι. Το δύσκολο είναι να σηκώσεις το βάρος της φανέλας που γράφει RS.
Αυτό είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο επιδόσεων της Skoda με το logo RS. Οι επιδόσεις, όμως, είναι το εύκολο κομμάτι. Το δύσκολο είναι να σηκώσεις το βάρος της φανέλας που γράφει RS.
Έχει όλα τα πλεονεκτήματα του Enyaq SUV σε πιο ελκυστικό περιτύλιγμα.
Η ακριβότερη έκδοση του μοντέλου χωρίς αντίστοιχα ανταποδοτικά οφέλη.
To Enyaq έκανε την εμφάνισή του στην αγορά το 2021 και, όπως περίπου συμβαίνει με κάθε Skoda, ήταν το σωστό αυτοκίνητο στη σωστή τιμή. Εννοώ ότι, αν και αποτελεί το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Skoda, δεν κουβαλούσε στην πλάτη του όλα όσα έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε –αποτίοντας φόρο τιμής στις φράσεις κλισέ– "παιδικές ασθένειες".
Εντάξει, ίσως με τη μικρή εξαίρεση της αυτονομίας, αλλά αυτό δεν είναι ζήτημα που αφορά ένα μοντέλο, αλλά μια ολόκληρη κατηγορία. Κατά τα άλλα, το Enyaq είναι ένα μοντέλο που καταφέρνει να ισορροπεί περίφημα μεταξύ του μεγέθους, της πρακτικότητας και του κόστους.
Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που προσωπικά θεωρώ τα μοντέλα της Skoda καλύτερες επιλογές από τα αντίστοιχα VW. Αν το σκεφτείς, το μόνο στο οποίο υπολείπονται θεωρητικά είναι το όνομα.
Η ποιότητα έχει σταματήσει εδώ και χρόνια να συνιστά πρόβλημα, οι χώροι συνήθως αποτελούν το μέτρο σύγκρισης της εκάστοτε κατηγορίας και η σχέση αξίας/τιμής βρίσκεται πίσω μόνο από εκείνη των Dacia.
Ειδικά όταν αναφέρεσαι σε ηλεκτρικό μοντέλο, τα πράγματα είναι ακόμα πιο απλά. Το Enyaq μοιράζεται πάτωμα, ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες με το VW ID.4. Και ενώ τα δύο μοντέλα θα έπρεπε να αποτελούν τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, ο νόμος της Skoda επιβάλλεται για άλλη μία φορά κάνοντας το Enyaq μια συνολικά πιο ελκυστική επιλογή.
Και μετά υπάρχει και το Enyaq Coupe. Ή, αλλιώς, το τσέχικο ισοδύναμο του ID.5. Τα στοιχεία από coupe στα αμαξώματα SUV είναι η πιο hot τάση της εποχής και η αλήθεια είναι ότι ελάχιστες εταιρείες δεν έχουν υποκύψει ακόμη στη μόδα.
Το θέμα είναι ότι η Skoda θεώρησε αυτή την τάση μια καλή ευκαιρία για να φορέσει το logo RS στην κορυφαία έκδοση του ηλεκτρικού της μοντέλου. Και κάπως έτσι προέκυψε το πιο ισχυρό και πιο ακριβό Skoda μέχρι σήμερα – ή μέχρι το επόμενο, όπως θα έλεγε και ο Νίκος Γκάλης.
Και θα ήταν όλα καλά, αν το logo RS δεν ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με την αγωνιστική κληρονομιά της Skoda. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στους αγώνες ράλι και αρκετά χρόνια μετά πέρασε και σε μοντέλα παραγωγής της μάρκας, όπως τα Fabia, Octavia και, εσχάτως, το Kodiaq.
Στην περίπτωση του Enyaq Coupe έχεις να κάνεις με ένα αυτοκίνητο που είναι πιο κομψό, πιο αεροδυναμικό και πιο σπορ εμφανισιακά συγκριτικά με τη SUV εκδοχή του, όμως παραμένει ογκώδες.
Εφοδιάζεται με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 77 kWh, δύο ηλεκτροκινητήρες και, ως καθαρόαιμο ηλεκτρικό, είναι αναμενόμενα βαρύ ξεπερνώντας τους 2 τόνους. Οι 299 ίπποι αποτελούν ισχύ που δεν μπορεί να εντυπωσιάσει έτσι όπως είναι διαμορφωμένη η εικόνα στον χώρο των ηλεκτρικών, αλλά παραμένει υψηλή σε απόλυτες τιμές.
Τα ίδια ισχύουν και για τις επιδόσεις. Τα 6,5 sec για το 0-100 km/h είναι απόλυτα αξιοπρεπής τιμή, αλλά σίγουρα δεν είναι κάτι που βλέπεις σπάνια στον κόσμο των αυτοκινήτων που μπαίνουν στην πρίζα.
Στα σημαντικότερα νέα όμως, εκείνο που περιμένεις από ένα μοντέλο με τα σήματα RS στο αμάξωμά του είναι να βγάζει χαρακτήρα, να είναι αυτό που λέμε "fun to drive" (ορίστε άλλο ένα κλισέ). Το Enyaq δεν καταφέρνει να είναι το αυτοκίνητο που προσφέρει συγκινήσεις. Για την ακρίβεια, δε σε προτρέπει να το πιέσεις και αυτό είναι σημαντικό για μια έκδοση που λέγεται RS.
Όταν ανεβάζεις ρυθμούς, το βάρος γίνεται αισθητό σε οποιαδήποτε διαδρομή περιλαμβάνει κάτι παραπάνω από ευθείες, το τιμόνι δεν έχει την πληροφόρηση που ζητάς από ένα οδηγοκεντρικό μοντέλο και η αίσθηση του πεντάλ των φρένων είναι ότι σε κάθε πάτημα υπάρχει μια ελαφριά υστέρηση στην απόκριση. Οι πιο σκληρές και χαμηλωμένες κατά 15 mm μπροστά και 10 mm πίσω αναρτήσεις δεν αρκούν για να αλλάξουν την ετυμολογία.
Ύστερα είναι και το θέμα της αυτονομίας, μην ξεχνιόμαστε. Το Enyaq Coupe RS έχει μια θεωρητική αυτονομία πέριξ των 400 km, ίσως λίγο λιγότερο, τα οποία σε αστικό περιβάλλον και με οδήγηση χωρίς υπερβολές μπορείς να τα δεις και στην πράξη. Αν όμως θελήσεις να ανακαλύψεις αν το Enyaq RS έχει κάτι από το DNA της Octavia RS, τότε δε θα πρέπει να απομακρυνθείς και πολύ από τον πλησιέστερο ταχυφορτιστή.
Αντίθετα, αν αφήσεις για λίγο στην άκρη την προβοκατόρικη εμφάνιση και κλείσεις τ’ αυτιά σου στις σειρήνες του logo RS στις πλάτες των καθισμάτων και το τιμόνι, θα ανακαλύψεις την πραγματική διάσταση του Enyaq, αυτήν ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Με χώρους για επιβάτες που δεν επηρεάζονται σε σχέση με την έκδοση SUV παρά την κεκλιμένη οροφή, κάτι που συμβαίνει λόγω της ύπαρξης γυάλινης πανοραμικής οροφής. Ακόμα και οι χώροι για τις αποσκευές έχουν μειωθεί κατά μόλις 15 lt, φτάνοντας συνολικά τα 570 lt, τιμή κορυφαία για την κατηγορία.
Αν ιεραρχείς ψηλά την αισθητική ενός αυτοκινήτου, τότε είναι βέβαιο ότι το Enyaq Coupe υπερτερεί έναντι της έκδοσης SUV. Και δεν είναι μόνο η ασυνήθιστη μάσκα με αυτό που η Skoda ονομάζει "Crystal Face" και περιλαμβάνει τον φωτισμό της από 131 LED. Πρόκειται για ένα συνολικά πιο όμορφο αυτοκίνητο.
Εκείνο όμως που πρέπει να αναρωτηθείς είναι αν πραγματικά θέλεις τη σημαντικά ακριβότερη έκδοση RS. Το Enyaq Coupe με τη μεγάλη μπαταρία και τους 204 ίππους είναι κατά €10.000 ευρώ και η αίσθηση που σου δίνει δεν είναι αυτή ενός ιδιαίτερα πιο αργού αυτοκινήτου. Αλλά, πάλι, το σήμα RS έχει ένα ειδικό βάρος που καλείσαι να πληρώσεις στο ταμείο. Έστω κι αν στην εξηλεκτρισμένη εκδοχή του μεταφράζεται απλά σε κάποιους έξτρα ίππους.
Κινητήρας: Δύο ηλεκτρικούς 150+80 kW, μπαταρία 77 kWh
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: AWD
Ισχύς: 299 ίπποι
Ροπή: 460 Nm
0-100 km/h: 6.5 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 16,7 kWh/100 km
μέση δοκιμής: 19,7 kWh/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.653 mm x 1.879 mm x 1.607 mm
Βάρος: 2.264 kg
Χώρος αποσκευών: 570 -1.610 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από 66.500 ευρώ