Οι επόμενες εικόνες μετά τα όσα γράφτηκαν για το μεγάλο μποτιλιάρισμα στην Αράχωβα -λόγω "βλάβης σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα" σύμφωνα με την ανακοίνωση της αστυνομίας- θα είναι να δούμε αγανακτισμένους πολίτες να καίνε ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε περίεργες "κάτω τα ηλεκτρικά" τελετές.
Εδώ στο topgeargreece.gr, γράψαμε πριν από λίγο καιρό τι συμβαίνει αν μείνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο δρόμο. Γενικά δεν πάει και πολύ καλά αυτό. Σε κοιτάνε με μισό μάτι και οι περισσότεροι χαίρονται που δεν τους έπιασε κορόιδα η Νέα Τάξη Πραγμάτων να πάρουν ηλεκτρικά -και να μένουν στο δρόμο όταν κάνει κρύο.
Δεν είναι τόσο κορόιδα να παίρνουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα όπως στην Νορβηγία -και στις άλλες σκανδιναβικές χώρες- και να μένουν με το πρώτο κρύο. Α, τι δεν μένουν στην Νορβηγία τα ηλεκτρικά; Συγγνώμη αλλά δεν μένουν ούτε με -20 βαθμούς Κελσίου. Και σίγουρα στον Παρνασσό είχε υψηλότερη θερμοκρασία.
Το περίεργο στην υπόθεση είναι ανακοίνωση της αστυνομίας που λέει ότι όλο αυτό προκλήθηκε από βλάβες σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως τα περισσότερα στοιχεία δείχνουν άλλα πράγματα και κυρίως την έλλειψη αλυσίδων.
Δεν έχει σημασία με τι καύσιμο κινείται το αυτοκίνητο. Αν δεν έχει αλυσίδες -όταν οι καιρικές συνθήκες το επιβάλλουν- είναι το ίδιο είτε κινείσαι με ορυκτά καύσιμα είτε με ρεύμα. Θα μείνεις κολλημένος.
Και όπως φαίνεται τα ηλεκτρικά ήταν αφορμή να βγει όλο το μένος σε μια νέα τεχνολογία, που τα δεδομένα δείχνουν ότι σαρώνει την αυτοκίνηση και την αλλάζει πολύ πιο γρήγορα απ΄ό,τι περιμέναμε.
Τελικά έχουν πρόβλημα τα ηλεκτρικά με το κρύο; Ένα θεματάκι το έχουν -κυρίως όσα δεν έχουν αντλία θερμότητας- καθώς καίνε αρκετή ενέργεια για να θερμάνουν την καμπίνα και την μπαταρία -αλλά αν έχεις κάνει σωστή διαχείριση και προγραμματισμό είναι σχεδόν απίθανο να συμβεί. Όπως ακριβώς δεν συμβαίνει και σε βόρειες χώρες που ο στόλος τους είναι κυρίως ηλεκτρικά και επικρατεί πολύ περισσότερο κρύο σε σχέση με την Ελλάδα.
Ας πούμε πολύ γενικά ότι η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να πέσει και 10% για θερμοκρασίες κοντά και λίγο κάτω από το μηδέν ενώ θα πέσει αρκετά περισσότερο (ανάλογα τις συνθήκες) όταν η θερμοκρασία πέφτει πολύ κάτω από τους -10 βαθμούς Κελσίου.
Δεν είναι τυχαίο πως τα στοιχεία δείχνουν ότι σπανιότατα μια άδεια μπαταρία είναι λόγος ακινητοποίσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Αυτά τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία μπορείς να τα παρακάμψεις όταν σώνει και καλά θέλεις να εκφράσεις μια αφοριστική θέση για τα ηλεκτρικά -και επίσης αδιαφορείς για τον ανθρώπινο παράγοντα.
Οι περισσότεροι ψάχνουν και βρίσκουν μια αφορμή να ρίξουν τα ηλεκτρικά στην πυρά αλλά η αιτία είναι αλλού. Δεν είναι ούτε στο hoax ότι τα ηλεκτρικά πιάνουν φωτιά για πλάκα, ούτε στην "μικρή" αυτονομία, ούτε στο ότι "δεν στρίβουν όπως τα θερμικά", ούτε καν στο κόστος (που άλλαξε και αυτό προς τα κάτω εξωφρενικά γρήγορα).
Η αιτία -και όχι οι αφορμές- για να κάνει κάποιος θυσίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται στην αλλαγή. Και η αλλαγή δεν είναι πάντα κάτι καλό για όλους. Οι νέες τεχνολογίες πάντα φοβίζουν τους ανθρώπους και καθώς μετασχηματίζουν την κοινωνία κάποιοι σε αυτήν την διαδικασία μένουν απέξω. Και στην αυτοκίνηση ήδη πολλοί άνθρωποι χάνουν την δουλειά τους εξαιτίας της μετάβασης στην πρίζα. Φυσικά αυτό προκαλεί δικαιολογημένα αντιδράσεις και φόβο.
Από εκεί λοιπόν προκύπτει όλη αυτή η -βασικά υποσυνείδητη- διάθεση για θυσίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο βωμό της Αράχωβας. Και η ανακοίνωση της αστυνομίας χάιδεψε αυτιά που είχαν ανάγκη να ακούσουν από επίσημα χείλη ότι τα ηλεκτρικά φταίνε για κάτι. Αυτό δεν σημαίνει ότι το δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών στην Ελλάδα είναι επαρκές. Προς το παρόν μεγαλώνει και έχει αρκετές χιλιάδες σημεία αλλά σίγουρα δεν φτάνει.