"Μα τι σχέση έχουν οι γυναίκες με τους αγώνες ράλι;"."Τράβα να πλύνεις κάνα πιάτο που θες και τιμόνι". "Οι γυναίκες δεν ξέρουν να οδηγούν". Αυτά και άλλα πολλά ακούν γυναίκες, άνδρες και παιδιά -στην Ελλάδα και όχι μόνο- εδώ και δεκαετίες. Είναι τόσο χιλιοειπωμένες αυτές οι φράσεις που έχουν γίνει factoids. Δηλαδή κάτι που δεν ισχύει αλλά οι περισσότεροι το θεωρούν fact. Μας παίρνει να ζούμε με factoids; Προφανώς και όχι, κυρίως σε θέματα φύλου -άλλη και πολύπλοκη συζήτηση με την οποία ήδη ασχολούνται τα gender studies. Οι γυναίκες στους αγώνες αυτοκινήτων είναι ελάχιστες και μία εξ αυτών ήταν η υπέροχη Michele Mouton, που πάλευε στο WRC με τους άνδρες "θηρία" των αγώνων ράλι και αρκετές φορές έβγαινε νικήτρια.
Όπως στο Ράλι Ακρόπολις του 1982 -ναι, τότε που όλοι έλεγαν ότι κέρδισε γιατί οδηγούσε το τετρακίνητο "τέρας" της Audi. Για την Michele Mouton και την κόντρα τους το 1982 μίλησε ο Walter Rohrl και είπε πράγματα που θα ήταν τέλειο να είχαν ειπωθεί κάποιες δεκαετίες πριν.
Τι είπε ο Walter Rohrl για την Michele Mouton
"Εκείνη την εποχή, είπα ότι δεν θέλω να είμαι ο πρώτος άνδρας που χάνει στον μηχανοκίνητο αθλητισμό από μια γυναίκα και αυτό με πιέζει τόσο πολύ. Μου έλεγαν ότι πρέπει να κερδίσω", ήταν τα πρώτα λόγια του Walter Rohrl στο dirtfish.com.
"Η κατάσταση ήταν ότι τσακωνόμουν με τη Michele και όλοι οι δημοσιογράφοι και όλες οι εφημερίδες το έκαναν μεγάλο θέμα ως την μάχη μεταξύ μιας γυναίκας και ενός άνδρα".
"Πραγματικά, το πρώτο πράγμα που πρέπει να πω είναι ότι, το 1982, δεν σχεδίαζα να γίνω παγκόσμιος πρωταθλητής. Το πιο σημαντικό πράγμα για μένα ήταν να κερδίσω το Μόντε Κάρλο. Το κέρδισα αυτό και ήμουν ικανοποιημένος. Αλλά μετά ήρθε αυτή η μάχη και δεν ήθελα να χάσω. Δεν ήθελα να χάσω από μια γυναίκα". Φανταστείτε την πλύση εγκεφάλου που δεχόταν που το βασικό του μέλημα δεν ήταν οι αγώνες αλλά "να κερδίσει την γυναίκα". Δεν ακούγεται απίστευτο στην εποχή μας;
Μετά από σχεδόν 40 χρόνια ο Walter κατάλαβε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει. Δεν ξέρουμε αν φοβήθηκε την cancel culture -αν και το θεωρώ απίθανο- ή κατάλαβε την σεξιστική περιδίνηση εκείνης της εποχής. Στην Πορτογαλία την περασμένη εβδομάδα, ζήτησε συγγνώμη από την τέσσερις φορές νικήτρια του WRC.
"Σήμερα λυπάμαι γι' αυτό", τόνισε. "Πραγματικά, δεν ήταν τίποτα να είμαι παγκόσμιος πρωταθλητής, αλλά θα ήταν κάτι πολύ ιδιαίτερο για το μέλλον να είχαμε μια γυναίκα παγκόσμια πρωταθλήτρια στο WRC".
"Το άξιζε η Michele (σ.σ το πρωτάθλημα); Νομίζω ότι το αξίζαμε και οι δύο. Η Michele ήταν -και είναι- πολύ ξεχωριστή. Την ξέρω πολύ καλά, ήμασταν μαζί στην Fiat και έχει κάτι μέσα της... είναι γεννημένη για να οδηγεί ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο. Ήταν πολύ, πολύ γρήγορη για να μπορεί να κερδίζει τον Stig (Blomqvist) και τον Hannu (Mikkola) μερικές φορές".
Άλλες εποχές και το μένος με την Audi
"Τότε, ήταν μια εντελώς διαφορετική εποχή. Ξέρετε, το 1982, ήταν τεράστια επιτυχία για την Audi να έχει την Michele. Στη Γερμανία, είχαμε εφημερίδες που ήταν γεμάτες με ράλι και ήταν πολύ σημαντική για το άθλημα. Ήταν φανταστικό αυτό που έκανε η Michele για αυτό το άθλημα", συνεχίζει ο Rohrl.
Εκείνη την εποχή ο Rohrl -που έτρεχε με πισωκίνητο Opel Ascona- ήταν διαρκώς επικριτικός απέναντι στα παντοδύναμα και τετρακίνητα Audi. Ήταν χαιρέκακος όταν έβγαζαν προβλήματα και σίγουρα τον ενοχλούσε που δεν ήταν και αυτός σε μια ομάδα -με ένα αυτοκίνητο- που αν δεν εγκατέλειπε θα κέρδιζε. Όμως εκείνη την εποχή ατάκες του τύπου "και μια μαϊμού θα κέρδιζε με το Audi" εύλογα θεωρούνταν ότι είχαν στόχο την Michele Muton και όχι την Audi, και αυτό δεν ενοχλούσε κάνεναν. Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι στο στόχαστρό του ήταν η Audi και μάλλον πρέπει να τον πιστέψουμε γιατί θα ήταν περίεργο να θεωρούσε "λίγους" τους Stig Blomqvist, Hannu Mikkola και την Michele Mouton. Άλλωστε και οι τρεις προαναφερθέντες ποτέ δεν θεώρησαν ότι ο Rohrl τους προσέβαλε.
"Το 1982, προέκυψε μια νέα τεχνική οδήγησης για κίνηση στους τέσσερις τροχούς σε σχέση με την παλιά τεχνική (σ.σ.της κίνησης στους δύο τροχούς) και η νέα ήταν πολύ πιο γρήγορη - αλλά ήταν επίσης γεμάτη τεχνικά προβλήματα" εξηγεί ο Rohrl και συνεχίζει ""Είχα την παλιά τεχνική. Δεν ήταν τόσο γρήγορη, αλλά ήταν αξιόπιστη. Αυτός ήταν ο λόγος που κέρδισα τον τίτλο το 1982. Ο μοναδικός λόγος".
Κάλλιο αργά παρά ποτέ αγαπητέ Walter. Γιατί σίγουρα αυτός ο μεγάλος οδηγός δεν θέλει η ιστορία να τον καταγράψει σαν τον άνθρωπο που πήρε πρωτάθλημα στο WRC μόνο και μόνο για να μην το κερδίσει μια γυναίκα.